همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ

همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ

در این مقاله سعی شده همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ را ارائه دهیم. شما نمیتوانید از افزایش استفاده از فناوری نویز کنسلینگ غافل شده باشید. این ویژگی به یکی از ضروری‌ترین قابلیت‌های صوتی تبدیل شده است. برندهای صوتی مختلف مانند سونی این کار را به دلایل خوبی انجام میدهند. هیچ چیز دیگری تجربه یا ایزولاسیون مشابهی را ارائه نمیدهد.

اما دقیقاً نویز کنسلینگ چیست؟ چگونه کار میکند؟ و بهترین هدفون نویز کنسلینگ برای خرید کدامند اگر واقعاً نمیتوانید هیچ صدایی از دنیای اطراف خود را تحمل کنید؟ بیایید این موضوع را بررسی کنیم، از جادوی پشت این فناوری گرفته تا انواع ANC که امروزه در بازار موجود است، حتی در هدفون‌ها و ایربادهای اقتصادی.

همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ

هدفون‌های نویز کنسلینگ

در نام این هدفون یک سرنخ وجود دارد: هدفون‌هایی که صدای پس‌زمینه را حذف میکنند. نویز کنسلینگ پسیو به معنای مسدود کردن صدا با استفاده از روش‌های غیرالکترونیکی است. از زمانی که انسان‌ها کشف کردند میتوانند انگشتان خود را در گوش‌هایشان بگذارند، این تکنیکی است که بسیاری از هدفون‌ها هنوز هم برای کاهش صدای پس‌زمینه از آن استفاده میکنند.

اما اکتیو نویز کنسلینگ (Active Noise Cancelling) پدیده‌ای نسبتاً جدیدتر است. داستانی که شاید افسانه‌ای به نظر برسد، اینگونه است: در سال 1978، آمار بوز (Amar Bose)، بنیان‌گذار و رئیس فقید شرکت بوز (Bose Corporation)، در یک پرواز ترانس‌آتلانتیک بود. هدفون‌های ارائه شده توسط هواپیما روی سر او به قدری ضعیف بودند که نتوانستند صدای موتور هواپیما را مسدود کنند و در واقع، او را بسیار آزار دادند.

او در همان لحظه اکتیو نویز کنسلینگ را اختراع کرد و محاسبات آن را روی یک دستمال سفره نوشت. تا زمانی که هواپیما به زمین نشست، او کار خود را به پایان رسانده بود و جایگزین الکترونیکی برای انگشتان گوش در حال شکل‌گیری بود.

فناوری نویز کنسلینگ مدت زیادی طول کشید تا به بازار عرضه شود. تا سال 1989 طول کشید تا خلبانان از اولین محصول تجاری بوز در این زمینه استفاده کنند و 11 سال دیگر طول کشید تا مصرف‌کنندگان با هدفون‌های QC1 بوز آشنا شوند که دارای جعبه باتری خارجی حجیم بودند. به زمان حال بازگردیم، فناوری اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) در همه جا حضور دارد، حتی در برخی از بهترین هندزفری های ارزان‌قیمت، به دلیل علاقه عمومی به زندگی آرام که منجر به فراوانی پردازنده‌های ارزان‌قیمت شده است.

همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ

نحوه عملکرد اکتیو نویز کنسلینگ

تصویری از یک موج صوتی با قله‌ها و دره‌هایش را تصور کنید. حالا همان موج صوتی را تصور کنید، اما با فاز معکوس، جایی که قله بود، دره میشود و بالعکس. این موج‌ها تغییرات فشار هوا را نشان میدهند. اگر آن‌ها را به طور همزمان پخش کنید، فشار (به طور نظری) به یک خط صاف متعادل میشود، بنابراین موج صوتی با فاز معکوس، موج اصلی را خنثی میکند. نویز را معکوس کنید و ضد نویز به دست می‌آورید. آن‌ها را ترکیب کنید و هیچ چیز به دست نمی‌آورید.

این توضیح بسیار ساده‌ای از نظریه است. فناوری پشت اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) بسیار پیچیده‌تر است، به خصوص با توجه به اینکه صداهایی که ما میشنویم به ندرت به یک موج صوتی منظم و آسان برای حذف تبدیل میشوند. اکتیو نویز کنسلینگ باید به سرعت به تغییرات مکرر صدای بیرونی واکنش نشان دهد، این یک کار پردازشی سنگین است که حتی بهترین هدفون‌ها را نیز به چالش میکشد.

همه چیز درباره هدفون نویز کنسلینگ

هدفون‌های ANC چگونه کار میکنند ؟

اگرچه فناوری اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دهه‌ها قدمت دارد، هدفون‌ و هندزفری ANC همچنان از همان تکنیک‌هایی استفاده میکنند که سال‌ها پیش توسعه یافته‌اند. میکروفون‌های موجود در گوشی‌ها به صدای محیط اطراف گوش میدهند، سپس یک پردازنده نویز مخالف، نسخه‌ای معکوس از آنچه میشنوند را به درایورهای هدفون‌ها میفرستد و با هر چیزی که شما پخش میکنید، ترکیب میکند تا فرکانس‌های ناخواسته را به صورت انتخابی حذف کند.

یک نقص آشکار در این طرح وجود دارد. تحلیل، تبدیل و ارسال سیگنال میکروفون به گوش‌های شما زمان میبرد. چنین تأخیری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین موتورهای اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) باید تخمین‌هایی بزنند. به همین دلیل است که آن‌ها در مسدود کردن نویزهای پس‌زمینه مداوم بهتر عمل میکنند تا در مقابله با صداهای ناگهانی و همچنین توضیح میدهد که چرا تفاوت زیادی بین نمونه‌های متوسط و نمونه‌های برجسته ANC وجود دارد. همه چیز در کد است.

مسئله جزئی دیگر این است که اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) میتواند به طور جزئی سیگنالی که واقعاً میخواهید بشنوید را مختل کند. بهترین هدفون‌های اکتیو نویز کنسلینگ از طریق توانایی خود در جبران این افت سیگنال و حفظ صدای کامل و غنی، صرف نظر از آنچه در بیرون اتفاق می‌افتد، متمایز میشوند. همچنین، این هدفون‌ها از فیلتر کردن صدایی که واقعاً میخواهید بشنوید، جلوگیری میکنند.

ایربادهای دوستدار محیط زیست

آیا ANC به طور کامل صدا را مسدود میکند ؟

وقتی میگوییم ‘مسدود کردن’ از یک اصطلاح راحت برای ‘کاهش قابل توجه’ استفاده میکنیم. سیگنال ضد فاز ANC از آنچه میکروفون‌های آن میشنوند تولید میشود، که هرگز نمیتواند یک معادل کامل برای آنچه گوش‌های شما میشنوند باشد. صدای تضعیف شده سپس باید تا حد امکان دقیق با صدای واقعی دنیای واقعی هماهنگ شود، وظیفه‌ای که حتی کوچکترین میزان تأخیر نیز آن را از هماهنگی خارج میکند.

حتی بهترین هدست‌های ANC نیز نمیتوانند تمام صداها را مسدود کنند، اما به طور کلی کاهش نویز پس‌زمینه بین 20 تا 40 دسی‌بل را مشاهده خواهید کرد. در حالت دوم، این بدان معناست که شما حدود یک‌شانزدهم نویز پس‌زمینه را خواهید شنید. هدفون‌های بهتر کارایی بهتری در اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دارند.

Bose QuietComfort Ultra Headphones vs Sony WH 1000XM5 compare Blog 3

آیا ANC فقط برای بهتر کردن صدای هدفون‌ است ؟

هم بله و هم خیر.

بله، به این معنا که معمولاً فقط در هدفون‌ها و ایربادها یافت میشود. فرض کنیم که شما میتوانید (با یک اسپیکر مناسب و قدرتمند و مقدار زیادی دانش علمی) فرکانس‌های دنیای واقعی را حذف کنید اگر تمایل داشته باشید. اما بیشتر مردم این کار را نمیکنند.

خیر، به این معنا که ANC در بیشتر هدفون‌ها دو وظیفه را انجام میدهد: هم به صدایی که به گوش‌های شما میرسد و هم به صدایی که از دهان شما خارج میشود، رسیدگی میکند و نویزهای ناخواسته در تماس‌ها و ضبط‌های صوتی را حذف میکند. بیشتر هدفون‌ها از میکروفون‌های متعدد استفاده میکنند، اغلب دو یا سه میکروفون در هر گوش برای ANC، که میتوانند به صورت انتخابی برای دریافت فرکانس‌های صوتی استفاده شوند.

هدفون Sony WH-1000XM4

چرا ANC عمر باتری را کاهش می‌دهد؟

با نویز کنسلینگ پسیو، هدفون‌ شما نیازی به مصرف انرژی برای مسدود کردن صدا ندارند، فوم یا سیلیکون آن را جذب میکند. وقتی آن را خاموش کنید، مواد هدفون شما تمام کار را انجام میدهند. تنها باتری که مصرف میشود، مربوط به رادیوی بلوتوث هدفون‌های بی‌سیم، هرگونه پردازشی که برای حل کدک‌های بی‌سیم نیاز است، و انرژی لازم برای تولید صدا خواهد بود.

با روشن کردن ANC، شما همچنین یک پردازنده کوچک را روشن میکنید، یا شاید یکی در هر گوش، که باید انرژی اضافی برای تولید سیگنال نویز کنسلینگ مصرف کند. معمولاً این کار بین دو تا پنج ساعت از عمر باتری را کاهش میدهد، اما با توجه به اینکه هدفون‌هایی مانند سونی wh 1000 xm4 که همیشه عالی هستند میتوانند با یک بار شارژ تا 30 ساعت کار کنند، تأثیر ANC نسبتاً ناچیز است.

آیا ANC به شنوایی آسیب میزند ؟

فناوری اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) به شنوایی شما آسیب نمیرساند و باعث از دست دادن شنوایی نمیشود. در واقع، این فناوری یک مزیت مثبت است و حذف نویز پس‌زمینه به این معناست که نیازی نیست صدای موسیقی خود را به اندازه‌ای زیاد کنید که شنیده شود.

با این حال، همه افراد با احساس استفاده از این فناوری راحت نیستند. برای برخی، سکوت باعث میشود که وزوز گوش آن‌ها بیشتر به چشم بیاید. برای دیگران، فشار اضافی داخل گوش از سیگنال ضد نویز میتواند باعث شود که احساس ناپایداری کنند. شاید بزرگترین خطری که توسط ANC ایجاد میشود، انزوا و این واقعیت است که شما کمتر قادر به شنیدن خطرات اطراف خود خواهید بود زمانی که در حال حرکت هستید.

اگر احتمالاً از هدفون‌های ANC در حال حرکت استفاده میکنید، یک مجموعه هدفون با سطح حذف نویز قابل تنظیم را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، بیشتر محصولات بوز (Bose) به شما این امکان را میدهند سطح حذف نویز را تنظیم کنید، به این معنی که ممکن است قبل از اینکه خیلی دیر شود، آن خودروی الکتریکی بی‌صدا را متوجه شوید.

apple airpods max lifestyle 4

کلام آخر

فناوری اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، تجربه شنیداری شما را به سطح جدیدی ارتقا داده است. این فناوری با خنثی‌سازی نویزهای پس‌زمینه، محیطی آرام و بدون مزاحمت را برای شما فراهم میکند، چه در حال گوش دادن به موسیقی باشید و چه در حال مکالمه. از زمان معرفی اولین هدفون‌های ANC توسط برندهای مختلف تا امروز، این فناوری به‌طور گسترده در دسترس قرار گرفته و به یکی از ویژگی‌های اصلی هدفون‌های مدرن تبدیل شده است.

درک نحوه عملکرد و قابلیت‌های ANC میتواند به شما در انتخاب هدفون مناسب کمک کند. با توجه به اینکه اکتیو نویز کنسلینگ میتواند عمر باتری را کاهش دهد و ممکن است برای برخی افراد حس ناپایداری ایجاد کند، انتخاب هدفونی که بتواند نیازهای شما را به بهترین نحو برآورده کند، بسیار حائز اهمیت است. استفاده هوشمندانه از این فناوری میتواند به بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از شنوایی کمک کند.