سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4

سیستم سینما خانگی جدید JBL MA9100HP و Stage 2 5.1.4

در این مقاله به سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4 میپردازیم و آن را بررسی میکنیم. شرکت JBL با عرضه جدیدترین مجموعه از AVRها و سینمای خانگی خود، شگفتی بزرگی در این حوزه ایجاد کرده است. این مجموعه شامل 13 محصول جدید است که پنج گیرنده صوتی-تصویری (AVR) Master Audio (با نام اختصاری MA) و هشت اسپیکر ا در بر میگیرد. دو جفت اسپیکر ایستاده، دو جفت اسپیکر پایه‌دار (با پایه‌های اختیاری)، دو ساب‌ووفر، یک اسپیکر مرکزی و یک جفت اسپیکر ارتفاعی Dolby Atmos.

جی بی ال گیرنده‌های AVR را در رنگ‌های مشکی یا سفید عرضه میکند، در حالی که اسپیکرها به رنگ‌های اسپرسو یا لاته موجود هستند که به ترتیب دارای روکش چوبی تیره و روشن با قاب‌های مشکی یا سفید و پوشش‌های مغناطیسی برای هماهنگی با هر رنگ‌بندی هستند. همچنین باید گفت که اگرچه جی بی ال ترجیح میدهد شما یکی از گیرنده‌های جدیدش را با اسپیکرهای جدیدش جفت کنید و بالعکس، اما این گیرنده‌ها به راحتی با هر مجموعه اسپیکر موجود از برندهای دیگر نیز هماهنگ میشوند.

سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4

ویژگی‌ها

بیایید با مدل MA9100HP شروع کنیم که در صدر لیست گیرنده‌های جدید AVR از جی بی ال قرار دارد. این دستگاه دارای 9 کانال تقویت صدای کلاس D است و همچنین از خروجی‌های دوگانه ساب ووفر پشتیبانی میکند. این خروجی‌ها آینه‌ای هستند و کانال‌های فرکانس پایین مستقل نیستند. جی بی ال توان 140 وات برای تقویت صدا را اعلام کرده است، اما این رقم نمایانگر همه کانال‌های فعال نیست.

این دستگاه دارای دو خروجی HDMI برای مناطق اصلی و ثانویه با پشتیبانی از HDMI eARC و همچنین شش ورودی HDMI است، سه تا از آن‌ها از سیگنال‌های 8K یا 4K/120Hz پشتیبانی میکنند، در حالی که سه تای دیگر به نظر میرسد از 4K/60Hz پشتیبانی میکنند. جی بی ال به نیازهای گیمرها نیز توجه کرده است و از VRR و ALLM پشتیبانی میکند، هرچند باید بررسی کرد که این پشتیبانی برای همه شش ورودی HDMI است یا خیر.

جی بی ال همچنین به توانایی‌های موسیقایی این گیرنده توجه ویژه‌ای داشته است، که با ورودی فونو مغناطیس متحرک برای اتصال به گرامافون مشخص میشود. علاوه بر این، AirPlay 2،  گوگل کروم کست و بلوتوث با کدک aptX Adaptive برای پخش موسیقی بی‌سیم پشتیبانی میشوند. چند ویژگی اضافی نیز در این گیرنده وجود دارد، مانند نمایشگر تمام رنگی که اثر هنری موسیقی را هنگام پخش محتوا از منابعی مانند اسپاتیفای یا Apple Music نشان میدهد، و یک نور برجسته قابل تنظیم که در لبه پایین دستگاه قرار دارد.

علاوه بر این، منوهای روی صفحه نمایش برای ناوبری تنظیمات موجود است که راه‌اندازی را بسیار آسان میکند و همچنین یک سیستم کالیبراسیون مبتنی بر اپلیکیشن که بیشتر در نوارهای صوتی دیده میشود. با استفاده از اپلیکیشن EZ Set EQ در آیفون، گیرنده میتواند به طور خودکار سطوح اسپیکرهای شما را تنظیم کند. متأسفانه، فاصله‌های اسپیکر هنوز باید به صورت دستی اندازه‌گیری و تنظیم شوند که به نظر کمی نقص دارد.

سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4

اسپیکرهای ایستاده 280F به عنوان ستاره‌ نمایش حضور دارند و به عنوان کانال‌های جلوی چپ و راست عمل میکنند. هر اسپیکر دارای ووفرهای دوقلوی 20 سانتیمتری با مخروط پلی‌سلولز و توییتر 25 میلیمتری آلومینیومی است. جی بی ال تکنولوژی راهنمای موج بهبود یافته را که در تصویربرداری با وضوح بالا در اطراف توییتر قابل مشاهده است، برجسته کرده است.

شیارهای منحصر به فرد در اطراف توییتر گسترش صدا را بهبود می‌بخشد و عملکرد گسترده‌تر و پایدار‌تری را به ارمغان می‌آورد. در پشت هر اسپیکر، پست‌های اتصال اختصاصی برای اسپیکرهای دالبی اتموس در بالا قرار دارد که سیستمی بسیار مناسب برای کاهش شلوغی کابل است، همراه با دو پورت پشتی ردیفی که باید انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد مکان‌گذاری فراهم کند.

اسپیکرهای کوچک‌تر S260F که در اینجا به عنوان اسپیکرهای محیطی استفاده میشوند، بسیار مشابه هستند اما دارای ووفرهای کمی کوچک‌تر 16.5 سانتیمتری هستند. جی بی ال تنها یک کانال مرکزی در این مجموعه جدید ارائه میدهد، Stage 245C، که دارای ووفرهای چهارگانه 11.4 سانتیمتری در کنار توییتر 25 میلیمتری آلومینیومی است که در اسپیکرهای ایستاده نیز وجود دارد.

علاوه بر این، اسپیکرهای ارتفاع Stage 240H دالبی اتموس دارای همان جفت ووفر 11.4 سانتیمتری و توییتر 25 میلیمتری هستند. ساب‌ووفر قدرتمند Stage 220P با ووفر 12 اینچی پلی‌سلولزی و پورت‌های پشتی دوگانه که دارای توان ادعایی 500 وات است، این سیستم را کامل میکند. این مدل بزرگ‌تر و قدرتمندتر از دو ساب‌ووفر جدید جی بی ال است.

سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4

صدا

تلاش جی بی ال برای ایجاد سیستمی که هم موسیقایی و هم سینمایی باشد قابل تحسین است. بیایید با یک مثال از فیلم پرطرفدار تل‌ماسه و صحنه حمله کرم شنی شروع کنیم :

به طور کلی، سیستم جی بی ال با افکت صدای فراگیر که قطعاً با کانال‌های ارتفاع کمک میشد، صدا را پخش میکند. هنگامی که یک هواپیمای شناسایی کرم از بالای سر عبور کند، کانال‌های ارتفاع Dolby Atmos میتوانند افکت متقاعدکننده‌ای را بدون افزایش بیش از حد صدای نسبتاً ظریف ایجاد کنند.

وضوح صدا نیز یک نقطه قوت این سیستم است، زیرا صدای دیالوگ‌ها بدون از دست دادن جزئیات، واضح و دقیق است. بسیاری از شخصیت‌ها از هدست برای ارتباط استفاده میکنند و صدای طبیعی کلمات با حالت شیب‌دار به خوبی در این سیستم متعادل است. دینامیک‌های سطح پایین نیز به خوبی مدیریت شده بود و تنش و اضطراب در صداها نیز به وضوح منتقل میشود.

در مورد دینامیک‌ها، این سیستم به خوبی توانسته است قدرت جدی‌ای را در خود جای دهد. بیس تند، کنترل‌شده و عمیق است، به ویژه در صحنه طبل‌های قبیله‌ای. علاوه بر این، زمانی که کرم از تپه‌های شن برمیخیزد، سیستم واقعاً به اوج عملکرد خود میرسد و نمایشی پرانرژی و هیجان‌انگیز را ارائه میدهد.

سینما خانگی جی بی ال MA9100HP و Stage 2 5.1.4

کلام آخر

سیستم سینمای خانگی جدید JBL MA9100HP و Stage 2 5.1.4 با ارائه ویژگی‌های پیشرفته و کیفیت صدای برجسته، تحسین‌برانگیز است. این سیستم با پشتیبانی از تکنولوژی‌های روز و طراحی‌های جذاب، تجربه‌ای بی‌نظیر از تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را به ارمغان می‌آورد.

وضوح صدای بالا، بیس عمیق و کنترل‌شده، و افکت‌های فراگیر Dolby Atmos باعث شده‌اند تا این مجموعه، انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به سینمای خانگی باشد. با توجه به قابلیت‌ها و عملکردهای متنوع، جی بی ال موفق به ارائه محصولی شده است که نیازهای مختلف شما را برآورده میکند و تجربه‌ای بی‌همتا از سرگرمی خانگی را فراهم می‌آورد.