معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

باارزش‌ترین برند دنیا اپل، هر سال با معرفی مدل‌های جدید آیفون، نوآوری‌های متعددی را به دنیای تکنولوژی عرضه میکند. امروز، نسل شانزدهم خانواده آیفون‌ها به نام آیفون 16 معرفی شده‌ است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های این گوشی‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

اپل آیفون 16 را به‌عنوان جدیدترین نسخه از گوشی‌های هوشمند اصلی خود معرفی کرده است. آیفون 16 در مجموعه‌ای از رنگ‌های تازه و زنده‌تر نسبت به سال‌های گذشته عرضه میشود. همچنین، تنظیمات دوربین دوگانه به‌روز شده در پشت آن به صورت عمودی قرار گرفته است، مشابه آیفون 12 که در سال 2020 معرفی شد.

آیفون 16 دارای مجموعه‌ای از بهبودهای سخت‌افزاری و ویژگی‌های جدید است، از جمله چیپ جدید A18 با فناوری 3 نانومتری که 30 درصد سریع‌تر از پردازنده آیفون 15 است. این گوشی همچنین دارای عمر باتری افزایش‌یافته، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، دکمه Action که اولین بار در مدل‌های پرو سال گذشته معرفی شد، پیام‌رسانی ماهواره‌ای (در ابتدا در آمریکا و کانادا)، طراحی حرارتی بهبود یافته برای گیمینگ با پشتیبانی از رهگیری پرتو (Ray Tracing) و یک دکمه کنترل دوربین فیزیکی جدید در زیر دکمه پاور است که هم‌سطح با بدنه بوده و امکان استفاده از ژست‌های کشیدن و ضربه زدن برای کنترل برنامه دوربین را فراهم میکند.

چیپ A18 دارای شش هسته پردازشی و چهار هسته کارآمد است. این چیپ 30 درصد سریع‌تر از پردازنده آیفون 15 است و 30 درصد مصرف انرژی کمتری دارد، در حالی که پردازنده گرافیکی آن 40 درصد سریع‌تر است و 35 درصد انرژی کمتری مصرف میکند. این بهبودها به ادعای اپل در مورد افزایش قابل توجه عمر باتری آیفون 16 کمک میکند. چیپ A18 همچنین باعث افزایش قابلیت‌های گیمینگ آیفون 16 میشود و به آن امکان میدهد با بازی‌های AAA که تاکنون مختص آیفون 15 پرو بودند، سازگار باشد.

آیفون 16 اولین گوشی اصلی اپل خواهد بود که از Apple Intelligence در نسخه بتا پس از به‌روزرسانی اکتبر استفاده میکند. اپل ابتدا این نرم‌افزار هوش مصنوعی را در WWDC معرفی کرد که در ابتدا محدود به مدل‌های آیفون 15 پرو بود. در حالی که اپل ویژگی‌های متعددی از Apple Intelligence که قبلاً در WWDC نشان داده شده بود (مانند ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده و قابلیت خلاصه کردن متن یا ایمیل‌ها) را بررسی کرد، ویژگی جدیدی به نام Visual Intelligence را پیش‌نمایش کرد که به کاربران آیفون 16 اجازه میدهد بر اساس آنچه دوربین میبیند، اطلاعات جستجو کنند، مشابه Google Lens.

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

در زمینه دوربین، آیفون 16 دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین اولتراواید جدید با قابلیت فوکوس خودکار است که با استفاده از حالت برش 2 برابر و حالت ماکرو، عملکردی معادل چهار لنز را ارائه میدهد. این ویژگی‌ها از مدل‌های پرو آیفون به این دستگاه انتقال یافته‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های فیزیکی در خط تولید آیفون 16، دکمه کنترل دوربین است. این دکمه به کلیک‌ها و ژست‌های فیزیکی مختلف واکنش نشان میدهد، به طوری که با فشار ملایم، پیش‌نمایش‌های شفاف نمایش داده میشوند و با فشار بیشتر، عکس گرفته میشود. همچنین با کشیدن انگشت روی دکمه، میتوان تنظیمات و دکمه‌های مختلف دوربین را تغییر داد.

آیفون استاندارد بار دیگر با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی عرضه میشود، در حالی که آیفون 16 پلاس بزرگ‌تر دارای صفحه‌نمایش 6.7 اینچی است، همان اندازه‌هایی که در نسل آیفون 15 نیز وجود داشت. اما صفحه‌نمایش‌های سری آیفون 16 میتوانند به حداکثر روشنایی 2000 نیت برسند و تا 1 نیت کم‌نور شوند.

آیفون 16 از همان طراحی کلی آیفون 15 پیروی میکند، با فریم مربع‌شکل، شیشه پشتی که امکان شارژ بی‌سیم MagSafe را فراهم میکند، بریدگی بالای Dynamic Island برای جای دادن دوربین جلویی و سنسورهای Face ID و همچنین پورت شارژ و انتقال داده USB-C در قسمت پایین دستگاه. اگرچه بازگشت به لنزهای عمودی در پشت ممکن است به نظر طراحی قدیمی بیاید، اما این تغییر به دلیل پشتیبانی از عکس‌ها و ویدیوهای فضایی برای Apple Vision Pro منطقی است.

هر دو مدل دارای سه حافظه 128، 256 و 512 گیگابایتی هستند. رنگهای هر دو مدل Black ،White ،Pink ،Teal ،Ultramarine هستند. وزن آیفون 16 به اندازه 170 گرم و آیفون 16 پلاس 199 گرم میباشد. سایز آیفون 16 به اندازه 6.1 اینچ و 16 پلاس 6.7 اینچ است. صفحه نمایش هر دو Super Retina XDR display است. همچنین دارای گواهی IP68 و ضدآب هستند (حداکثر عمق 6 متر به مدت 30 دقیقه). بلوتوث هر دو مدل 5.3 و  وای فای نسل 7 است. آیفون 16 با قیمت 799 دلار و با 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه میشود و آیفون 16 پلاس نیز با همان مقدار حافظه و قیمت 899 دلار در دسترس است.

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس

این گوشی‌های پرچم‌دار جدید با صفحه‌نمایش‌های کمی بزرگ‌تر نسبت به مدل‌های قبلی عرضه میشوند: 6.3 اینچ برای آیفون 16 پرو و 6.9 اینچ برای آیفون 16 پرو مکس (در مقایسه با 6.1 اینچ و 6.7 اینچ در آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس). بدنه این گوشی‌ها بار دیگر از تیتانیوم ساخته شده و در رنگهای Black Titanium ،White Titanium ،Natural Titanium ،Desert Titanium عرضه میشوند. اپل همچنین ادعا میکند که آیفون 16 پرو مکس “بهترین عمر باتری در تاریخ آیفون” را دارد.

آیفون 16 پرو دارای حافظه 128، 256 و 512 گیگابایتی و یک ترابایت و آیفون 16 پرو مکس دارای حافظه 256، 512 گیگابایتی و یک ترابایت هستند. وزن آیفون 16 پرو 199 گرم و 16 پرو مکس 227 گرم است. سایز آیفون 16 پرو 6.3 اینچ و 16 پرو مکس 6.9 اینچ است. بلوتوث هر دو مدل 5.3 و  وای فای نسل 7 است. همچنین دارای گواهی IP68 و ضدآب هستند (حداکثر عمق 6 متر به مدت 30 دقیقه).

سری آیفون 16 پرو مجهز به چیپ A18 Pro است که با موتور عصبی 16 هسته‌ای خود عملکرد فوق‌العاده‌ای برای ویژگی‌های Apple Intelligence فراهم میکند و 15 درصد سریع‌تر از آیفون 15 پرو عمل میکند. همچنین به لطف GPU شش هسته‌ای، عملکرد گرافیکی بهبود یافته و 20 درصد سریع‌تر از A17 Pro در آیفون 15 پرو است.

آیفون 16 پرو دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی “فیوژن”، یک دوربین اولتراواید 48 مگاپیکسلی جدید و یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با زوم 5 برابر است که طراحی تتراپریسم آن که قبلاً مختص آیفون 15 پرو مکس بود، اکنون در آیفون 16 پرو معمولی نیز دیده میشود. همچنین، دکمه کنترل دوربین جدید به سری آیفون 16 اضافه شده است و اپل اعلام کرده که به‌روزرسانی نرم‌افزاری این دکمه را به شاتر دو مرحله‌ای ارتقا خواهد داد.

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

اپل همچنین استایل‌های جدید عکاسی را معرفی کرده است و شما میتوانید استایل عکس‌ها را پس از گرفتن تصویر تغییر دهید. آیفون 16 پرو قادر به ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه خواهد بود و شما میتوانید سرعت پخش ویدیو را پس از ضبط، در اپلیکیشن Photos تغییر دهید. اپل همچنین بهبودهایی در بخش سخت‌افزار صوتی آیفون 16 پرو ارائه داده است، از جمله چهار میکروفون با “کیفیت استودیویی”. همچنین شما میتوانید در هنگام ضبط ویدیوی فضایی، صدای فضایی نیز ثبت کنید.

اپل این گوشی‌های جدید را در حالی عرضه میکند که تمرکز خود را روی هوش مصنوعی با ویژگی‌های Apple Intelligence گذاشته است که برخی از آن‌ها قرار است به صورت بتا در ماه اکتبر ارائه شوند. این شرکت ادعا میکند که تمامی آیفون‌های جدید امسال از ابتدا برای Apple Intelligence طراحی شده‌اند.

مانند دیگر شرکت‌های فناوری، هوش مصنوعی امسال تمرکز بزرگی برای اپل است و این شرکت قبلاً در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی خود، چندین ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله سیری بهبودیافته و یکپارچگی با ChatGPT شرکت OpenAI را معرفی کرده بود. ویژگی‌های بزرگ سری آیفون 15 پرو شامل بدنه‌های تیتانیومی و دکمه Action بود. اپل همچنین در آیفون 15 پرو از پورت لایتنینگ به USB-C تغییر یافت، اما USB-C به مدل‌های استاندارد آیفون 15 نیز آمد.

معرفی گوشی موبایل جدید اپل آیفون 16

کلام آخر

آیفون 16 با بهره‌گیری از طراحی‌های جدید، بهبودهای قابل توجه در نمایشگر، تراشه، دوربین و باتری، گامی رو به جلو در دنیای فناوری تلفن‌های هوشمند برداشته است. اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی مانند دکمه عکسبرداری و دکمه اکشن، همراه با بهبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تجربه کاربری را ارتقا میبخشد. همچنین، استفاده از فناوری‌های نوین مانند WiFi 7 و تراشه‌های A18 پرو در مدل‌های پیشرفته، آیفون 16 را به گزینه‌ای ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تکنولوژی تبدیل کرده است. با وجود این تحولات، اپل همچنان سعی دارد تعادل بین طراحی شیک و کارایی بالا را حفظ کند تا افراد با هر سلیقه‌ای از استفاده از آیفون‌های جدید لذت ببرند.