ابزار جدید یوتیوب

ابزار جدید یوتیوب برای شناسایی افراد، صداها و موسیقی‌

در این مقاله به ابزار جدید یوتیوب میپردازیم. یوتیوب با موج محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی که در پلتفرم منتشر میشود، همراهی میکند و مجموعه‌ای جدید از ابزارها را برای شناسایی افراد، صداها و حتی موسیقی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی معرفی کرده است. سیستم Content ID به‌روز شده یوتیوب، که پیش‌تر برای شناسایی نقض حق نشر استفاده میشد، اکنون قابلیت شناسایی صداهای مصنوعی در حال اجرای آهنگ‌ها را نیز دارد. همچنین روش‌های جدیدی برای شناسایی چهره‌های دیپ‌ فیک در ویدیوها ارائه شده است.

ابزار شناسایی “صداهای مصنوعی خوانندگی” برای سیستم Content ID به‌طور مستقیم کار میکند. هوش مصنوعی به‌طور خودکار تقلیدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از صدای خوانندگان را شناسایی کرده و به کاربران این ابزار اطلاع میدهد. گوگل قصد دارد نسخه آزمایشی این سیستم را اوایل سال آینده معرفی کند و پس از آن، عرضه گسترده‌تری داشته باشد.

در زمینه محتوای بصری، یوتیوب در حال آزمایش ابزاری است که به تولیدکنندگان محتوا اجازه میدهد ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را که بدون اجازه از چهره آن‌ها استفاده شده، شناسایی کنند. هدف این ابزار این است که هنرمندان و افراد مشهور کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از نسخه‌های مصنوعی چهره‌های خود در پلتفرم داشته باشند. ایده اصلی این است که از انتشار دیپ‌فیک‌ها و یا تغییرات غیرمجاز جلوگیری شود.

ابزار جدید یوتیوب

هر دو ویژگی جدید بر اساس سیاستی که یوتیوب در ماه جولای به‌طور بی‌سروصدا به شرایط و قوانین خود اضافه کرد، طراحی شده‌اند تا با تقلیدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی مقابله کند. افراد متأثر میتوانند از طریق فرآیند درخواست حریم خصوصی یوتیوب، حذف ویدیوهایی که از دیپ‌فیک چهره‌های آن‌ها استفاده کرده‌اند را درخواست کنند. این یک تغییر بزرگ نسبت به برچسب‌گذاری ساده ویدیوها به‌عنوان محتوای هوش مصنوعی یا گمراه‌کننده بود و سیاست حذف محتوا را برای مقابله با هوش مصنوعی ارتقا داد.

امجد حنیف، معاون محصولات سازندگان یوتیوب، در یک پست وبلاگی نوشت که این دو قابلیت جدید بر اساس سابقه آنها در توسعه رویکردهای مبتنی بر فناوری برای مقابله با مسائل حقوقی در مقیاس گسترده ساخته شده‌اند. آنها متعهد هستند که این سطح از حفاظت و توانمندسازی را به دوران هوش مصنوعی بیاورند.

ابزار جدید یوتیوب

تزریق هوش مصنوعی به یوتیوب

در سوی دیگر این ابزارهای شناسایی هوش مصنوعی، سازندگانی قرار دارند که ویدیوهایشان بدون اجازه آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از تولیدکنندگان محتوای یوتیوب ناراحت هستند که کارهایشان توسط شرکت‌هایی مانند OpenAI، اپل، انویدیا و حتی گوگل برای آموزش هوش مصنوعی بدون درخواست یا جبران خسارت استفاده شده است. برنامه دقیقی هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما به احتمال زیاد شامل مقابله با برداشت اطلاعات توسط گوگل خواهد بود.

حنیف گفته همچنان از اقداماتی استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که اشخاص ثالث شرایط و قوانین یوتیوب را رعایت میکنند، از جمله سرمایه‌گذاری‌های مداوم در سیستم‌هایی که دسترسی غیرمجاز را شناسایی و جلوگیری میکنند، تا حد انسداد دسترسی به کسانی که اطلاعات را برداشت میکنند.

این اعلامیه‌ها بخشی از حرکت یوتیوب برای تبدیل هوش مصنوعی به یک بخش عمیقاً یکپارچه در پلتفرم و افزایش اعتماد کاربران است. به همین دلیل، این‌گونه اطلاعیه‌های محافظتی اغلب درست قبل یا بعد از برنامه‌هایی مانند Brainstorm with Gemini یوتیوب، که الهام‌بخش ایده‌های جدید برای ویدیوها است، اعلام میشوند. همچنین، ویژگی‌های پیش‌بینی‌شده مانند مولد موسیقی هوش مصنوعی که با ابزار جدید حذف موسیقی دارای حق نشر از ویدیوها بدون حذف کامل آن جفت میشود، از این رویکرد پشتیبانی میکنند.

ابزار جدید یوتیوب

کلام آخر

یوتیوب با معرفی ابزارهای جدید شناسایی هوش مصنوعی که در محصولات صوتی مانند اسپیکر و هدفون نیز استفاده میشود، گامی مهم در جهت مقابله با محتوای هوش مصنوعی و محافظت از حقوق تولیدکنندگان محتوا برداشته است. این ابزارها به سازندگان امکان میدهد تا با تقلیدهای مصنوعی، دیپ‌فیک‌ها و استفاده غیرمجاز از چهره‌ها و صداها مقابله کنند، در حالی که یوتیوب همچنان به تعهدات خود برای ارتقای پلتفرم در دوران هوش مصنوعی ادامه میدهد. این تغییرات نه تنها اعتماد کاربران را افزایش میدهد، بلکه به تقویت حفاظت از حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از سو استفاده از تکنولوژی‌های نوین کمک میکند.