مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

بررسی و مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

در این مقاله به مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4 میپردازیم. اپل با معرفی ایرپاد 4 جدید خود، به‌طور کامل در خط تولید هدفون‌ بی‌ سیم خود تغییراتی ایجاد کرده است. در حالی که معمولاً ایرپادها شامل یک مدل استاندارد و یک مدل ایرپاد پرو با قابلیت نویز کنسلینگ بودند، اکنون اپل مدل استاندارد را به دو نسخه تقسیم کرده و یکی از آن‌ها را نیز به قابلیت نویز کنسلینگ فعال (ANC) مجهز کرده است.

ایرپاد 4 و ایرپاد 4 با قابلیت نویز کنسلینگ فعال (ANC)، که شاید نام‌گذاری آن خیلی منظم نیست، در ماه سپتامبر عرضه میشوند. این دو مدل جایگزین هندزفری اپل مدل AirPods 3 و ایرپاد 2 میشوند که دیگر تولید نمیشوند و در خط تولید پایین‌تر از ایرپاد پرو 2 قرار میگیرند. حال به جز قابلیت نویز کنسلینگ، این دو مدل چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام یک به‌نظر میرسد ارزش خرید بیشتری داشته باشد ؟ در ادامه طراحی و مشخصات این دو مدل را مقایسه میکنیم.

مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

طراحی

هر دو مدل ایرپاد 4 از نظر ظاهری تقریباً یکسان هستند. کیس شارژ هر دو مدل 10 درصد کوچک‌تر از کیس ایرپاد 3 است، اما یک تفاوت کلیدی میان آن‌ها وجود دارد: کیس مدل ANC از شارژ بی‌ سیم با استفاده از شارژر اپل واچ و شارژرهای تایید شده Qi پشتیبانی میکند و همچنین دارای یک اسپیکر داخلی است که میتواند برای یافتن ایرپادهای گم‌شده صدای مخصوص “Find My” تولید کند.

این ویژگی باعث شده که کیس ایرپاد 4 با ANC کمی سنگین‌تر باشد (1.4 گرم)، اما ابعاد و طراحی دو کیس تقریباً یکسان هستند. اپل وعده داده که طراحی جدید بدون سری (tip-less) این مدل، معیاری کاملاً جدید برای راحتی و تناسب ایجاد خواهد کرد.

مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

اپل با استفاده از ابزارهای پیشرفته مدل‌سازی برای تجزیه و تحلیل دقیق هزاران شکل گوش و بیش از 50 میلیون داده‌ نقطه‌ای، ایرپادهایی را طراحی کرده که به ادعای شرکت، راحت‌ترین ایرپاد تا به امروز است. یک حسگر جدید در بوم کشیده هندزفری به افراد اجازه میدهد که با فشاری سریع، پخش محتوا را متوقف کنند، تماس‌ها را بی‌صدا کرده یا پایان دهند، درست همان‌طور که در ایرپاد پرو 2 وجود دارد.

اپل همچنین مقاومت ایرپاد در برابر عناصر را افزایش داده و آن را با استاندارد IP54 در برابر گرد و غبار، تعریق و آب مقاوم کرده است (که این ارتقاء نسبت به رتبه‌بندی IPX4 ایرپاد 3 است). اما باید توجه داشته باشید که مالکان هر یک از این دو مدل باید یک کابل USB-C برای شارژ پیدا یا خریداری کنند، چرا که در جعبه محصول کابل شارژ ارائه نمیشود.

مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

ویژگی‌ها

بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو مدل، طبیعتاً وجود نویز کنسلینگ فعال (ANC) در یکی از آن‌ها است. مدل گران‌تر ایرپاد 4 به تکنولوژی نویز کنسلینگ مجهز است و چندین حالت مرتبط که در ایرپاد پرو 2 نیز یافت میشوند، در آن وجود دارند. نخستین ویژگی Adaptive Audio است که به‌طور پویا سطح نویز کنسلینگ را بر اساس میزان صدای محیط اطراف شما تنظیم میکند. در ایرپاد پرو 2، برای مثال صدای ترافیک زیاد به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد، در حالی که تأثیر نویز کنسلینگ در دفتر خانگی آرام عملاً وجود نخواهد داشت.

سپس حالت شفافیت (Transparency Mode) وجود دارد که این روزها در بیشتر هدفون‌های مجهز به ANC به کار میرود و به‌طور موقت صدای محیط را تقویت میکند تا بتوانید صداهایی مانند اعلامیه‌های قطار را بشنوید. در نهایت آگاهی از مکالمه (Conversation Awareness) هنگامی که تشخیص میدهد شما در حال صحبت هستید، به‌طور خودکار حجم موسیقی را کاهش میدهد.

با این حال، این ویژگی‌ها بر روی عمر باتری تأثیر میگذارند. ایرپاد 4 با ANC تنها 4 ساعت پخش موسیقی در حالت فعال بودن نویز کنسلینگ ارائه میدهد. در حالی که با خاموش کردن ANC، این مدت به 5 ساعت افزایش می‌یابد که در واقع یک ساعت کمتر از ظرفیت پخش ایرپاد 3 است. تعجبی ندارد که ایرپاد 4 بدون ANC نیز همان 5 ساعت زمان پخش را ارائه میدهد. کیس هر دو مدل قابلیت شارژ سریع را دارد و با شارژ سریع 5 دقیقه‌ای در کیس، تا یک ساعت زمان پخش موسیقی را ارائه میدهند.

در سایر جنبه‌ها، ویژگی‌ها تقریباً یکسان هستند. هر دو مدل از جدیدترین چیپ H2 اپل بهره میبرند (همان چیپی که در ایرپاد پرو 2 نیز وجود دارد)، که به این معناست که ایرپاد 4 نیز از صدای فضایی با ردیابی دینامیک سر پشتیبانی میکند. اپل همچنین کیفیت صدا در تماس‌ها را در محیط‌های نامناسب بهبود بخشیده است و قابلیت تعاملات سیری (Siri Interactions) را معرفی کرده که به کاربران اپل اجازه میدهد با تکان دادن سر خود (بله یا خیر) به اعلان‌های سیری پاسخ دهند.

مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

کیفیت صدا

اگرچه ایرپاد 4 تازه معرفی شده، اما امیدهای زیادی برای کیفیت صدای هر دو مدل وجود دارد. انتظار میرود که کیفیت صدا در هر دو مدل تقریباً یکسان باشد، هرچند که فعال کردن نویز کنسلینگ (ANC) ممکن است کمی بر صدا تأثیر بگذارد. اپل ادعا میکند که ایرپادهای جدید به لطف معماری صوتی کاملاً جدید که بر اساس درایور و تقویت‌کننده جدیدی طراحی شده است، بهبود بزرگی در کیفیت صدا ارائه میدهند. این موضوع با توجه به قیمت مقرون‌به‌صرفه ایرپاد 4 بدون ANC بسیار هیجان‌انگیز است.

مقایسه ایرپاد 4 نویز کنسلینگ و ایرپاد 4

کلام آخر

دو مدل جدید ایرپاد 4 به خوبی خط تولید ایرپادهای اپل را گسترده‌تر کرده‌اند. اکنون این مجموعه شامل سه مدل است که همگی کمتر از دو سال عمر دارند و بسیاری از ویژگی‌های مشترک را ارائه میدهند، در مقایسه با گذشته که این مجموعه شامل مدل‌هایی با مشخصات و عملکردهای مختلف بود. انتخاب بین این دو مدل ایرپاد 4 به‌طور عمده به بودجه شما و میزان تمایل شما به نویز کنسلینگ فعال (ANC) بستگی دارد.