اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان

اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان کجاست ؟

در این مقاله به معرفی اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان میپردازیم. موزه دائمی هنر هوش مصنوعی در جهان یک مفهوم شگفت‌انگیز و قطبی‌کننده است که همه را مجذوب خود میکند. برنامه‌هایی برای افتتاح نخستین موزه دائمی هنر هوش مصنوعی در سال آینده وجود دارد. دیتالند، که حاصل تفکر هنرمند رسانه‌های نوین رفیق آنادول است، فضایی به مساحت 20,000 فوت مربع خواهد بود که در کنار گالری‌هایی مانند MOCA در پروژه مشهور Grand L.A طراحی شده توسط فرانک گهری، یک مرکز فرهنگی در لس آنجلس، کالیفرنیا واقع خواهد شد.

آنادول دیتالند را به عنوان محلی توصیف میکند که تخیل انسانی با پتانسیل خلاقانه ماشین‌ها ملاقات میکند و آثار هنری دیجیتال را که از طریق مدل بزرگ طبیعت خود (LNM) بیان میشوند، در آنجا میزبانی خواهد کرد. این مدل، نخستین مدل هوش مصنوعی منبع باز در جهان است که فقط بر اساس داده‌های طبیعت طراحی شده است.

اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان

همچنین، این مدل با داده‌هایی که با اجازه شرکا تأمین شده‌اند، از جمله میلیون‌ها نمونه، اشیا، تصاویر و صداها، موزه تاریخ طبیعی لندن و آزمایشگاه پرنده‌شناسی کرنل، به علاوه نیم میلیارد تصویر دیگر از طبیعت، آموزش داده شده است.

نصب تجسم داده‌های چندبعدی حاصل، خیره‌کننده و غوطه‌ورکننده هستند و به عنوان موزه زنده‌ای از پیکسل‌ها و وُکسل‌ها توصیف میشوند. نه تنها داده‌های مدل بزرگ طبیعت به طور اخلاقی جمع‌آوری شده‌اند (برخلاف جمع‌آوری داده‌ها بدون اجازه، که رویکرد بسیاری از تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی است)، بلکه این داده‌ها بر روی سرورهای گوگل در اورگان اجرا میشوند که فقط از انرژی تجدیدپذیر استفاده میکنند، به همین دلیل آنادول مدل خود را ‘هوش مصنوعی اخلاقی‘ نامیده است.

آنادول در مصاحبه‌ای با Los Angeles Times گفته که آنها در حال ترکیب ساختمانی با زیرساخت و فناوری هوش مصنوعی و این شکل هنری که قبلاً هرگز دیده نشده است، هستند. او همچنین توضیح میدهد که هنوز در حال بررسی نام این شکل هنری جدید است. این نه AR است، نه VR، نه XR. بهترین نام تا کنون که مردم آن را دوست دارند، “واقعیت تولیدی” است.

اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان

هم‌آفرینی با هوش مصنوعی

برای حداقل دو سال، موجی از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی به دنیای عکاسی اصلی وارد شده است. یک تصویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی داوران را فریب داد تا یک مسابقه عکاسی را برنده شود. برخی معتقدند که ظهور هوش مصنوعی، به ویژه در هنر، به معنای از دست دادن آنچه ما را انسانی میسازد است، در حالی که دیگران دیدگاه بازتری نسبت به نقش هوش مصنوعی در خلاقیت دارند.

آنادول بیشتر از داشتن دیدگاه باز است. او هوش مصنوعی را در آغوش میکشد و نقش آن در هنر را در مصاحبه با Los Angeles Times به عنوان “هم‌آفرین” توصیف میکند. آثار هنری جذاب او تنها نتیجه چند کلمه دستورالعمل در یک تولیدکننده نیست که با استفاده از داده‌های افراد بدون اطلاع آن‌ها ایجاد شده است. داده‌ها به طور اخلاقی از شرکا تأمین و با دقت برچسب‌گذاری میشوند.

با این حال، آنادول به مسائل اجتماعی وسیع‌تری که مربوط به فناوری هستند، حساس است. با رونمایی از دیتالند، احتمالاً یک بحث جدید درباره هوش مصنوعی و هنر به ویژه در لس آنجلس، شهری که اخیراً در مرکز اعتصاب نویسندگان به خاطر جایگزینی انسان‌ها با هوش مصنوعی قرار داشت، آغاز خواهد شد. در حالی که بسیاری ادعا میکنند که آثار تولیدشده با هوش مصنوعی نمیتوانند «هنر» تلقی شوند، آنادول اینگونه نمی‌اندیشد. برای او، هوش مصنوعی یک همکار است، نه جایگزینی برای نبوغ انسانی.

اولین موزه هنر هوش مصنوعی در جهان

کلام آخر

افتتاح موزه دائمی هنر هوش مصنوعی دیتالند نه تنها نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه هنر و فناوری است، بلکه به ما فرصتی میدهد تا به تعامل بین انسان و ماشین در دنیای خلاقیت فکر کنیم. این موزه به‌عنوان فضایی برای نمایش آثار هنری دیجیتال و آزمایش مرزهای جدید در هنر، میتواند به نوعی تحول در فهم ما از هنر و خلاقیت منجر شود.

در حالی که برخی نسبت به ظهور هوش مصنوعی در هنر نگران هستند، آنادول و همکارانش با رویکرد اخلاقی و مبتنی بر داده‌های واقعی، نشان میدهند که همکاری با هوش مصنوعی میتواند آینده‌ای روشن و خلاقانه برای هنر رقم بزند. البته هوش مصنوعی در جنبه های گوناگونی از هنر ظهور کرده است مانند موسیقی که از طریق اسپیکر و هدفون به آنها گوش میدهیم، نکته ای که وجود دارد این است که شرکت های تولید کننده بزرگ به این فکر هستند که محدودیتی هایی برای هوش مصنوعی در هنر بگذارند.