نخستین سمفونی 3D تعاملی جهان و بررسی آن
در این مقاله به نخستین سمفونی 3D تعاملی جهان میپردازیم.”به نخستین سمفونی 3D تعاملی خوش آمدید!” این جملهای بود که در اطلاعیه مطبوعاتی برای یک ضبط جدید از برایان بامبوش منتشر شد. بامبوش یک آهنگساز و موسیقیدان جوان است که سابقاً در موسیقی مرکزی آرژانتین و سپس در موسیقی بالی تخصص داشت. بیش از یک دهه پیش، بامبوش حتی شروع به ساخت سازهای جدید خود با الهام از رمز و رازهای ارکستر اندونزی کرد و گروه The Lightbulb Ensemble را برای نواختن آنها تأسیس کرد.
ونکته مهم این است که او فقط یک آهنگساز نیست، بلکه انیماتور و توسعهدهنده نرمافزار نیز است. بنابراین شاید او بهطور منحصر به فردی در موقعیتی است که چیزی ارائه دهد که در متن اپلیکیشن به عنوان “موسیقی به عنوان یک موجودیت 3D که دور شما حرکت میکند” توصیف شده است و از شما دعوت میکند که از امواج نامرئی موسیقی که اطراف شما طنینانداز میشوند لذت ببرید. چنین چیزی را از Dolby نمیشنوید، مگر نه؟
چرا Atmos نه ؟
در مورد Dolby، چرا او به سمت چیزی کاملاً جدید در زمینه فرمت صوتی رفته است؟ چرا آن را در Atmos ارائه نکرده است، با توجه به اینکه این فرمت به روش پیشفرض برای صداهای غوطهور از سیستمهای چندکاناله واقعی و حتی هدفون و ساندبار تبدیل شده است؟
در واقع، یک نسخه Atmos از ضبط جدید بامبوش موجود است، اگر این چیزی است که شما میخواهید. اما او اشاره کرد که حتی با هدفونهای با ردیابی حرکت سر، میکس Dolby Atmos فقط سه درجه آزادی در شنیدن را ارائه میدهد: yaw ،pitch و roll. نسخه تعاملی اپلیکیشن او شش درجه آزادی را ارائه میدهد: yaw ،pitch و roll همراه با قابلیت ناوبری در محیط صدا در تمام سه بعد.
Atmos در هدفونها هیچ حس واقعی از صدای فراگیر ایجاد نمیکند. نه تنها جریانهای موسیقی Atmos فشرده شدهاند (که به MP3 نزدیکتر از کیفیت بدون افت است)، بلکه آنها واقعاً موسیقی را دور شما قرار نمیدهند، چه رسد به این که بالای شما قرار گیرند. پیشنهاد میکنیم هدفون Apple AirPod Max خود را روی حالت استریو بدون افت کیفیت نگه دارید، نه Dolby Atmos که اپل بهطور موفقیتآمیزی از آن پشتیبانی کرده است.
سفری به دنیای صدا
تماشای انیمیشنهای چرخشی فقط آغاز کار است. در حالی که شما نمیتوانید میکس را متوقف کنید تا به روشی که بامبوش طراحی کرده بچرخد، میتوانید سطح هر ساز را از طریق لغزندههای رنگی که با سازها تطابق دارند تغییر دهید و میکس خود را ایجاد کنید. اما ترفند واقعی این است که آواتاری را که موقعیت شنوایی شما را نشان میدهد بگیرید و آن را در میان سازها حرکت دهید، یا آن را بچرخانید، یا حتی آن را به سفری در جهت مخالف به سازهای چرخان بفرستید.
این یک تجربه هیجانانگیز است: این حس را دارد که وارد دنیای واقعی صدا شدهاید. وقتی به سازها نزدیک میشوید، صدا بلندتر میشود و حرکتهای آنها بسته به حرکات شما یا چرخیدن شما، تغییر میکند. این اتفاق بدون تأخیر قابل توجهی رخ میدهد، حتی وقتی از طریق بلوتوث گوش میدهید، بنابراین احساس میشود که همه چیز کاملاً روان و طبیعی است.
در یکی از ترکها، “Pas De Deux”، سازها به سه سطح تقسیم میشوند: یک “صحنه” بالایی، یک صحنه میانه، و یک صحنه پایینی که سازهای بالایی با سرعت بیشتری نواخته میشوند و سازهای پایین با سرعت کمتری. وقتی آواتار خود را بین اینها حرکت میدهید، درک شما از موسیقی به طور چشمگیری تغییر میکند، حرکت شما واقعاً بخشی از اجرا میشود، یا حداقل از میکس سهبعدی.
انسانها در نهایت محرکهای بصری را ترجیح میدهند، بنابراین شاید عنصر بصری توجه انتقادی کمتری از گوشها بگیرد و غوطهوری را تسهیل کند. همچنین بازتاب کلیای اضافه شده است که وقتی ناگهان موسیقی را متوقف میکنید و آن را میشنوید که گویی در یک کلیسای بزرگ پایان مییابد، قابل توجه است.
چگونه همه اینها کار میکند ؟
بامبوش گفته که از پلتفرم توسعه زمان واقعی یونیتی استفاده میکند و برای بیشتر آلبوم 12 کانال صدای فضایی “شیء” یا منابع صدای مونو دارد که هر کدام نمایانگر یک ساز هستند (در برخی بخشها، دست چپ و راست پیانو به شیءهای جداگانه تقسیم شدهاند). اینها در صحنه حرکت میکنند و سیگنال صوتی آنها به شنونده بر اساس یک منحنی کاهش فاصله دستی که شنونده میتواند با استفاده از لغزنده “فضاسازی صدا” تعیین کند، ارسال میشود. همچنین شنونده میتواند تنظیم حجم فردی روی هر کانال انجام دهد و منابع صوتی را در صورت تمایل فعال یا غیرفعال کند.
‘Polytempo Music’ یک آلبوم 12 قسمتی است که میتوانید آن را به عنوان یک اپلیکیشن خریداری کنید. اگرچه این آلبوم در ابتدا در کیفیت 24 بیت/96 کیلوهرتز ضبط شده است، هر قسمت آن به کیفیت 16 بیت/44.1 کیلوهرتز میکس شده و در نهایت به صورت فشرده برای شنونده ارائه میشود که این مورد به وضوح برای گوش دادن از طریق بلوتوث ضروری است. این در قالب میکس باینورال ارائه میشود و شامل HRTF برای موقعیتهای عقب است. برای نسخههای آینده، بسته به تعداد کل کانالها، آنها در حال بررسی فرمتهای مختلف تحویل صدا با وضوح بالاتر هستند.
فرمت برای آینده
بامبوش در حال حاضر در حال نزدیک شدن به هنرمندان دیگر است تا ضبطهایی را از طریق لیبل Holography Records منتشر کند، چه به صورت فردی و چه از طریق یک اپلیکیشن مشترک که مشابه اپلیکیشن “Polytempo Music” عمل کند.
در همین حال، بالا گرفتن استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محیطی فراهم میکند که در آن نیاز به راههای جدید برای انجام کارها وجود دارد. سیستمی که تصاویر واقعیت مجازی را به یک محیط صوتی فراگیر و مؤثر متصل کند، ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که برخی از شرکتهایی که میلیاردها دلار را صرف عینکهای خود میکنند، هماکنون نیاز دارند.
کلام آخر
در دنیای موسیقی، تلاشهایی از گذشته برای ایجاد فرمتی که افراد بتوانند در آن مشارکت داشته باشند، صورت گرفته است. هنرمندان مختلفی از چندین راه تلاش کردهاند که موسیقی تعاملی ایجاد کنند، اما هیچ کدام از این تلاشها به یک فرمت دائمی منتهی نشدند. با این حال، با توجه به همگرایی فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با دنیای موسیقی و هنر، شاید تجربه 3D تعاملی بامبوش بتواند در این عرصه ماندگار شود و نقش بزرگی در شکلدهی به آینده موسیقی داشته باشد.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!