بررسی همه چیز درباره انیمه اوزوماکی Uzumaki
در این مقاله به بررسی همه چیز درباره انیمه اوزوماکی Uzumaki میپردازیم. اوزوماکی (در ژاپنی به معنای مارپیچ) یک مجموعه مانگای ترسناک ژاپنی است که توسط جونجی ایتو نوشته و تصویرگری شده است. این داستان از سال 1998 تا 1999 به صورت سریالی در مجله هفتگی “Big Comic Spirits” از شوگاکوکان منتشر شد. فصلهای این مانگا در سه جلد از آگوست 1998 تا سپتامبر 1999 جمعآوری و منتشر شدند. در مارس 2000، شوگاکوکان نسخهای همهجانبه (Omnibus) از آن منتشر کرد و یک نسخه دوم در آگوست 2010 منتشر شد.
در آمریکای شمالی، شرکت Viz Media نسخهای ترجمهشده از این مانگا را به زبان انگلیسی در مجله ماهانه “Pulp” از فوریه 2001 تا آگوست 2002 به صورت سریالی منتشر کرد. این شرکت سپس جلدهای این مانگا را از اکتبر 2001 تا اکتبر 2002 منتشر کرد و یک نسخه بازنشر از آن از اکتبر 2007 تا فوریه 2008 روانه بازار شد. همچنین یک نسخه چاپی از این مانگا در اکتبر 2013 منتشر شد.
موفقیتهای انیمه
این مانگا داستان ساکنان شهری خیالی به نام “کورووزو-چو” را روایت میکند، شهری که گرفتار نفرینی ماوراءالطبیعه مربوط به مارپیچها شده است. داستان اوزوماکی از زمانی شروع شد که ایتو تلاش کرد تا داستانی در مورد مردمی که در یک خانه تراسدار بسیار طولانی زندگی میکنند، بنویسد. او تصمیم گرفت برای دستیابی به طول موردنظر، از شکل مارپیچ استفاده کند.
ایتو معتقد است که ترس اوزوماکی به دلیل وارونهسازی نمادهایی که معمولاً در رسانههای ژاپنی بهصورت مثبت نمایش داده میشوند و نیز تم داستان که شخصیتهای اصلی در برابر نیرویی مرموز و قویتر از خودشان مبارزه میکنند، بسیار تأثیرگذار است. اوزوماکی همچنان مورد تحسین منتقدان قرار میگیرد و از آن بهعنوان یکی از بهترین آثار ایتو یاد میشود.
این مانگا نقدهای مثبتی از منتقدان انگلیسیزبان دریافت کرده و در سال 2003 نامزد جایزه “آیزنر” شد و در سال 2009 در لیست “10 رمان گرافیکی برتر برای نوجوانان” از سوی انجمن خدمات کتابخانهای جوانان قرار گرفت.
در سال 2000، این مانگا به دو بازی ویدیویی برای دستگاه WonderSwan و یک فیلم لایو اکشن ژاپنی به کارگردانی هیگوچینسکی اقتباس شد. یک مجموعه تلویزیونی انیمهای که با همکاری “Production I.G USA” و “Adult Swim” تولید شده بود، در سپتامبر 2024 در ایالات متحده و در بلوک برنامهریزی “Toonami” از Adult Swim پخش شد.
خلاصه داستان
اوزوماکی داستان یک نوجوان دبیرستانی به نام “کریه گوشیما” و دوستش “شوئیچی سایتو” و دیگر ساکنان شهر کوچک و آرام “کورووزو-چو” را روایت میکند که توسط رویدادهای ماوراءالطبیعهای مرتبط با مارپیچها احاطه شدهاند. با پیشرفت داستان، کریه و شوئیچی شاهد تأثیرات نفرین مارپیچ بر مردم اطراف خود هستند که باعث میشود مردم یا به مارپیچها وسواس پیدا کنند یا از آنها وحشتزده شوند.
شوئیچی پس از مرگ هر دو والدینش بر اثر نیروهای روانی و فیزیکی وحشتناک مارپیچها گوشهگیر میشود، اما توانایی شناسایی وقوع نفرین مارپیچ را به دست میآورد، هرچند اغلب تا زمان نمایان شدن اثرات بعدی این نفرین نادیده گرفته میشود. در نهایت، خود کریه نیز تحت تأثیر نفرین قرار میگیرد، زمانی که موهای او بهطور غیرطبیعی به شکل مارپیچ درمیآید، انرژی زندگیاش را تخلیه کرده و با هیپنوتیزم کردن مردم شهر، او را خفه میکند هر بار که سعی میکند موهایش را کوتاه کند.
شوئیچی موفق میشود موهای او را کوتاه کرده و نجاتش دهد. نفرین همچنان شهر را آزار میدهد تا اینکه طوفانهای شدیدی که توسط این نفرین ایجاد شده، بیشتر ساختمانهای شهر را ویران میکند. تنها ساختمانهای باقیمانده، خانههای قدیمی و متروکه تراسدار هستند که ساکنان ابتدا مجبور به نقل مکان به آنها میشوند و سپس با افزایش جمعیت شروع به گسترش آنها میکنند.
با وقوع طوفانهای روزافزون و مخربتر و همچنین تخریبهای بیشتر توسط افراد بزهکار که قادر به استفاده از بادهای قوی هستند، کریه و شوئیچی تصمیم به فرار از “کورووزو” میگیرند. اما تلاشهای آنها برای فرار بینتیجه میماند. پس از بازگشت به شهر، متوجه میشوند که چندین سال از زمان خروج آنها گذشته است، زیرا خارج از محدوده مارپیچ، زمان سریعتر سپری میشود.
سایر شهروندان خانههای تراسدار را تا حدی گسترش دادهاند که به یک ساختار واحد و پیچیده تبدیل شدهاند که الگوی مارپیچی وسیعی را تشکیل میدهد. اما به دلیل ازدحام بیش از حد، بدنهای آنها تغییر شکل داده و اعضای بدنشان به شکل مارپیچ درآمده است. کریه و شوئیچی تصمیم میگیرند به دنبال والدین کریه بگردند. جستجوی آنها، پس از روزها راه رفتن در میان این هزارتوی پیچیده، آنها را به مرکز میرساند.
در مرکز، یک شهروند جهشیافته شوئیچی را به درون یک گودال عمیق پرتاب میکند که به اعماق زمین منتهی میشود، و کریه نیز از طریق یک پلکان مارپیچی غولپیکر به دنبال او پایین میرود. او سقوط میکند، اما توسط تعداد بیشماری از بدنهایی که کف یک شهر باستانی وسیع را تشکیل دادهاند، نجات پیدا میکند. این شهر کاملاً از الگوهای مارپیچی در چیدمانهای مختلف تشکیل شده است.
در حالی که کریه به دنبال شوئیچی میگردد، والدین خود را مییابد که به شکل سنگگونههای پیچخورده و تبدیلشده به مجسمههای سنگی در آمدهاند، همراه با بسیاری دیگر از شهروندان “کورووزو” که سرنوشتی مشابه داشتهاند. سپس صدای شوئیچی را میشنود و به سمت او میرود. هر دو توسط مارپیچهای باستانی اطرافشان تحتتأثیر قرار میگیرند، و شوئیچی به کریه نشان میدهد که به نظر میرسد این خرابههای مارپیچی دارای اراده خاصی هستند.
شوئیچی با مشاهده اینکه شهروندان سنگشده همگی به سمت شهر مارپیچی نگاه میکنند، نظریهای ارائه میدهد که این شهر منبع نفرین است، شهری که به طور دورهای گسترش مییابد و از اینکه کسی آن را مشاهده نمیکند، سرزمین بالای خود را نفرین کرده است.
شوئیچی از کریه میخواهد که او را ترک کند زیرا دیگر قادر به راه رفتن نیست و معتقد است که نفرین به زودی پایان خواهد یافت. اما کریه پاسخ میدهد که توانایی ترک کردن او را ندارد و میخواهد با او بماند. آنها یکدیگر را در آغوش میگیرند و بدنهایشان شروع به پیچخوردن و در هم تنیده شدن میکند، که نشان از پذیرش آنها در نفرین بیپایان مارپیچ است.
در همان زمان، برجی سنگی به شکل مته از شهر مارپیچی بیرون آمده و سطح زمین را میشکافد و به نقطه مرکزی شهر متروک تبدیل میشود. وقتی شوئیچی و کریه در کنار یکدیگر دراز کشیدهاند، کریه متوجه میشود که نفرین درست در همان لحظهای که آغاز شده بود، پایان یافته است. زیرا همانطور که زمان در فاصله از مرکز سریعتر میگذرد، در مرکز متوقف میشود. نفرین مارپیچ ابدی است و تمام وقایع تکرار خواهند شد هنگامی که شهر جدیدی بر روی بقایای “کورووزو” قدیمی ساخته شود.
کلام آخر
اوزوماکی یکی از آثار برجسته در ژانر ترسناک است که توانسته با استفاده از مفاهیم روانشناختی و تصویری، دنیایی تاریک و وهمآلود را به تصویر بکشد. این مانگا با داستانسرایی جذاب و فضای منحصر به فرد خود، نه تنها در ژاپن، بلکه در سراسر جهان مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. عنصر اصلی داستان که همان “مارپیچ” است، به شکلی هنرمندانه به عنوان نمادی از سرنوشت اجتنابناپذیر و چرخه بیپایان تکرار و تراژدی به کار رفته است.
با پایان تراژیک و همزمان فلسفی داستان، پیام اصلی آن درباره چرخه بیپایان نفرین و زمان تأثیرگذار است. اوزوماکی به عنوان یک نماد تکرار و جبرگرایی، مفهوم عمیقی از ناتوانی انسان در مواجهه با نیروهای ماوراءالطبیعه و اجتنابناپذیر بودن سرنوشت را بازتاب میدهد. انیمه اوزوماکی شامل چهار قسمت خواهد بود. پخش آن از 28 سپتامبر آغاز شده و تا ۱۹ اکتبر ادامه خواهد داشت. برای این که از دیدن انیمه لذت بیشتری ببرید و غرق در داستان بشوید از ساندبار برای تلویزیون و برای دیدن با کامپیوتر، موبایل و تبلت از هدفون و اسپیکر اصل استفاده کنید.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!