مقایسه eARC با HDMI ARC

بررسی و مقایسه eARC با HDMI ARC

در این مقاله به مقایسه eARC با HDMI ARC میپردازیم. کابل‌های HDMI مدت‌هاست که وجود دارند و احتمالاً با آن‌ها آشنا هستید. این کابل‌ها اتصال دستگاه‌های صوتی و تصویری مانند سینمای خانگی، ساندبار یا دیگر تجهیزات AV مدرن را آسان میکنند. با این حال، استاندارد HDMI در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است و ویژگی‌هایی که توسط تلویزیون، گیرنده AV یا ساندبار شما ارائه میشود، به زمان ساخت آن‌ها بستگی دارد. ویژگی‌هایی مانند ARC یا eARC در شرایط خاصی مفید هستند و نوع کابل‌ها نیز میتواند تفاوت ایجاد کند. در ادامه با این ویژگی‌های پیشرفته و نحوه کارکرد آن‌ها بیشتر آشنا میشوید.

مقایسه eARC با HDMI ARC

HDMI چیست ؟

رابط چندرسانه‌ای با وضوح بالا (HDMI) استاندارد اتصال صوتی و تصویری دیجیتال برای تلویزیون‌های وضوح بالا است. شما این رابط را بر روی مانیتورهای کامپیوتر، پروژکتورها، کنسول‌های بازی (نسل هفتم و بالاتر) و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها مشاهده میکنید. HDMI تقریباً 20 سال پیش توسعه یافت تا امکان انتقال داده‌های ویدیویی و صوتی دیجیتال بدون فشرده‌سازی را از طریق یک اتصال فیزیکی مطمئن فراهم کند.

این استاندارد بر اساس لینک سریال پرسرعت DVI (رابط دیجیتال تصویری) برای ارسال سیگنال‌های ویدیویی به نمایشگرهای کامپیوتری ساخته شده و همچنین قابلیت‌های کنترل و ارتباط بین دستگاه‌ها و مهم‌تر از همه، انتقال صدای دیجیتال را به آن اضافه کرده است.

تمام دستگاه‌های HDMI باید از فرمت صوتی پایه، یعنی صدای استریو بدون فشرده‌سازی و به‌صورت PCM (مدولاسیون کد پالس) پشتیبانی کنند. سایر فرمت‌های صوتی اختیاری هستند و HDMI میتواند حداکثر هشت کانال صدای بدون فشرده‌سازی با عمق بیت 16، 20 یا 24 بیت و نرخ نمونه‌برداری از 32 کیلوهرتز تا 192 کیلوهرتز را انتقال دهد.

HDMI همچنین از استریم‌های صوتی فشرده‌ای که با استاندارد IEC 61937 سازگار هستند، مانند Dolby Digital و DTS، و هشت کانال صدای DSD (که در CD‌های صوتی فوق‌العاده استفاده میشود) با نرخ‌هایی که چهار برابر CD صوتی فوق‌العاده است، پشتیبانی میکند. بعد از نسخه 1.3، HDMI اجازه میدهد تا استریم‌های صدای بدون افت کیفیت Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio نیز منتقل شوند.

مقایسه eARC با HDMI ARC

HDMI ARC چیست ؟

کانال بازگشت صدای HDMI (ARC) یکی از ویژگی‌های مفید اضافه‌شده به استاندارد HDMI 1.4 در سال 2009 است. ARC یک اتصال اضافی برای صداست که به‌منظور جایگزینی کابل‌های خارجی بین تلویزیون و گیرنده A/V یا سیستم اسپیکرهای فعال ایجاد شده تا تنظیمات را ساده‌تر کند. “بازگشت” به وضعیتی اشاره دارد که صدا از تلویزیون می‌آید و میتواند به‌صورت معکوس از طریق همان کابل HDMI که تلویزیون و گیرنده A/V را به هم متصل کرده، ارسال شود.

بدون ARC، صدا فقط میتواند در یک جهت در طول کابل HDMI جریان یابد. یک پورت HDMI ARC هم ورودی صدا و هم خروجی صدا است. استفاده اصلی کانال بازگشت در زمانی است که تلویزیون منبع تولید یا دریافت ویدیو و صدا باشد، به جای تجهیزات دیگر. برای مثال، وقتی از اپلیکیشنی مانند Netflix روی یک تلویزیون هوشمند استفاده میکنید، اما میخواهید پخش صدا توسط تجهیزات دیگر شما انجام شود، نه تلویزیون. بدون ARC، خروجی صدای تلویزیون باید از طریق یک کابل جداگانه (معمولاً TOSLink یا RCA) به تقویت‌کننده متصل شود. برای اینکه HDMI ARC کار کند، هر دو دستگاه در دو طرف باید سوکت HDMI ARC داشته باشند.

HDMI ARC از فرمت‌های صدای Dolby TrueHD، دالبی اتموس، DTS-HD Master Audio یا DTS که در دیسک‌های Blu-ray یا 4K Blu-ray یافت میشوند، پشتیبانی نمیکند و احتمالاً فقط یک استریم داده 5.1 را ارسال میکند. از آنجا که پشتیبانی از هر کدک صوتی در استاندارد اختیاری است، نباید فرض کنید که تلویزیون صدای 5.1 Dolby Digital یا DTS را از طریق کانال بازگشت ارسال خواهد کرد. برخی از تلویزیون‌ها فقط صدای دالبی دیجیتال یا حتی فقط استریو پایه را ارسال میکنند، به این معنا که شاید نتوانید از تمام قابلیت‌های سیستم صوتی متصل خود بهره‌مند شوید.

اگر میخواهید از محدودیت‌های ARC فراتر بروید، به سخت‌افزاری نیاز دارید که از HDMI eARC پشتیبانی کند. خبر خوب این است که اپلیکیشن‌های استریم مانند نتفلیکس، Amazon Prime Video و Disney Plus، فرمت دالبی اتموس را در قالب فشرده Dolby Digital Plus رمزگذاری میکنند، به این معنی که ARC میتواند صدای دالبی اتموس از این منابع را مدیریت کند.

مقایسه eARC با HDMI ARC

چه نوع کابلی برای استفاده از HDMI ARC نیاز است ؟

انواع کابل‌های زیر برای HDMI به‌طور کلی طبق مشخصات HDMI 1.4 تعریف شده‌اند:

  • کابل HDMI استاندارد که از ویدیو تا وضوح 1080i و 720p پشتیبانی میکند.
  • کابل HDMI استاندارد با اترنت.
  • کابل HDMI خودکار استاندارد.
  • کابل HDMI با سرعت بالا که از ویدیو تا 1080p ،4K با نرخ 30 هرتز، 3D و رنگ عمیق پشتیبانی میکند.
  • کابل HDMI با سرعت بالا و اترنت.

در حالی که ARC یک ویژگی اختیاری در سمت دستگاه است، هر یک از کابل‌های فوق باید به ARC اجازه دهند که هنگام اتصال به یک سوکت به‌درستی کار کند. فقط باید کابلی را انتخاب کنید که با نیازهای شما برای وضوح ویدیو مطابقت داشته باشد.

مقایسه eARC با HDMI ARC

HDMI eARC چیست ؟

کانال بازگشت صدای پیشرفته (eARC) یکی از ویژگی‌های جدیدی است که با نسخه 2.1 HDMI در نوامبر 2017 معرفی شد. در نسخه 2.0 HDMI، پشتیبانی از تعداد کانال‌های صوتی از 8 به 32 افزایش یافت، در حالی که نرخ نمونه‌برداری 192kHz برای هر کانال همچنان حفظ شد. این پیشرفت به کابل‌های HDMI امکان انتقال فرمت‌های صدای فراگیر مبتنی بر اشیاء مانند دالبی اتموس و DTS را داد. با اضافه شدن eARC در HDMI 2.1، همان اطلاعات صوتی دیجیتال میتواند از طریق تلویزیون به منبع ارسال شود، مشابه آنچه در ARC استاندارد (با پشتیبانی از 8 کانال) وجود دارد، اما با قابلیت‌های بیشتر و کیفیت بالاتر.

مقایسه eARC با HDMI ARC

چه نوع کابلی برای استفاده از HDMI eARC نیاز است ؟

کابل‌های HDMI بسیار رایج هستند، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد. برای استفاده از eARC، شما باید از یک کابل HDMI استاندارد با اترنت یا یک کابل HDMI با سرعت بالا و اترنت استفاده کنید. اگر از این نوع کابل‌ها استفاده میکنید، نیازی به ارتقاء آن‌ها ندارید. پهنای باند بالاتر تنها برای بخش ویدیو ضروری است.

کابل‌های HDMI 2.0 پهنای باند حداکثر 18 گیگابیت بر ثانیه دارند. این کابل‌ها باید دارای گواهینامه‌هایی باشند که نشان‌دهنده توانایی آن‌ها در پشتیبانی از این پهنای باند باشد و همچنین تست EMI (تداخل الکترومغناطیسی) انجام شده باشد تا اطمینان حاصل شود که کابل، تداخل با سیگنال‌های بی‌سیم را به حداقل میرساند. کابل‌های HDMI 2.0 به شرح زیر تعریف میشوند:

  • کابل HDMI با سرعت بالا پریمیوم
  • کابل HDMI با سرعت بالا با اترنت

با معرفی استاندارد HDMI 2.1، کابل جدیدی به بازار آمد که به نام “48G” یا کابل HDMI Ultra High Speed شناخته میشود. این کابل برای پشتیبانی از پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 طراحی شده است و قابلیت پشتیبانی از رزولوشن‌های ویدیو 4K ،5K ،8K و 10K با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز را دارد.

کابل HDMI فوق‌العاده سریع که تا ویدیو 10K با نرخ 120 هرتز را پشتیبانی میکند و شامل اترنت است، ممکن است کمی گران‌تر باشند، اما فقط در صورتی لازم است که نیاز به پشتیبانی از ویدیو با رزولوشن بالاتر از 4K داشته باشید. در غیر این صورت، نیازی به هزینه اضافی ندارید.

نکته‌ای درباره پشتیبانی از ویژگی‌های HDMI

تمام ویژگی‌های تعریف‌شده در مشخصات HDMI اختیاری هستند و تولیدکنندگان دستگاه‌های HDMI میتوانند هر ترکیبی از این ویژگی‌ها را پیاده‌سازی کنند. تولیدکنندگان محصولات نمیتوانند دستگاه‌های خود را با استفاده از شماره نسخه HDMI توصیف کنند و موظف هستند ویژگی‌های پشتیبانی شده خاص را فهرست کنند. با این حال، این امر به‌طور کامل توسط انجمن HDMI اجرا نمیشود، بنابراین حتماً تحقیق لازم را انجام دهید.

مقایسه eARC با HDMI ARC

کلام آخر

اگر به کیفیت صدای بالا و فرمت‌های فراگیر علاقه دارید و از دستگاه‌هایی استفاده میکنید که از eARC پشتیبانی میکنند، حتماً از کابل‌های HDMI با سرعت بالا استفاده کنید تا تجربه صوتی بی‌نظیری داشته باشید. eARC یک ارتقاء بزرگ نسبت به ARC است و برای تجربه‌ای با صدای فراگیر و بدون افت کیفیت ضروری است.