معرفی 5 فیلم برتر از نگاه مورگان فریمن
در این مقاله به معرفی 5 فیلم برتر از نگاه مورگان فریمن میپردازیم. مورگان فریمن، اسطوره سینمای جهان و بازیگر فیلم یک فرد خوب، درباره ایفای نقش شخصیتهای “خوب”، علاقهاش به کلینت ایستوود و گری کوپر، و اسباببازیای که همیشه میخواست اما هرگز به دست نیاورد، صحبت میکنیم.
مورگان فریمن، طبق اعتراف خودش، معمولاً نقش نوع خاصی از شخصیتها را بازی میکند. او در گفتوگو با راتن تومیتوز میگوید: «بیشتر اوقات، نقش آدمهای خوب و خردمند رو بازی کردم، چیزایی مثل این.» هرچند که سریعاً اضافه میکند که «مشکلی با بازی در نقش آدمهای بد هم نداره.»
در اولین نگاه، ممکن است تصور کنید که نقش او در فیلم کمدی-درام یک فرد خوب به کارگردانی زک برف، یکی از همان نقشهای “آدم خوب” است. به هر حال، اسم فیلم خودش به این موضوع اشاره دارد. اما دنیل، شخصیتی که فریمن در این فیلم بازی میکند، از آن نقشهای ساده “آدم خوب” نیست. او خردمند است، ولی خردی که در او میبینیم از جنس کمال نیست؛ بلکه از نوعی است که با تجربههای تلخ زندگی به دست آمده. برای دیدن فیلمهای او در لپتاپ و موبایل میتوانید از هدفون یا هندزفری استفاده کنید.
فیلم مولن روژ (2001)
این فیلم احتمالاً یکی از بهترین آثار سینمایی از نظر طراحی و اجرای کلی است. مولن روژ همه چیز را در بهترین حالت خود دارد: فیلمبرداری، بازیگری، آواز و رقص. در واقع، این فیلم یک ضیافت واقعی برای چشمها و گوشهاست که همه عناصر جذاب سینمایی را در خود جای داده است.
فیلم موبی دیک (1956)
کتاب را خواندم و وقتی فیلم را دیدم، دقیقاً همانطور بود که تصور کرده بودم. نمیتوانستم آن را متفاوت از چیزی که هنگام خواندن کتاب در ذهنم ساخته بودم، تصور کنم. همه چیز همانجا بود. گریگوری پک فوقالعاده بود. این فیلم در سال ۱۹۵۶ منتشر شد… من آن زمان تنها 19 سال داشتم. از زمانی که هشت ساله بودم و میتوانستم به سینما بروم، مشغول تماشای فیلمها بودهام.
فیلم زندگی پای (2012)
به نظر من، آنگ لی احتمالاً یکی از بهترین کارگردانان سینماست. زندگی پای داستانی بسیار جالب بود؛ افسانهای که میتوانست واقعی باشد یا نباشد. پایان فیلم که راوی از مخاطب میپرسد پرسد آیا این داستان حقیقت داشت یا نه و در پاسخ میگوید: «شما تصمیم بگیرید»، برایم غافلگیرکننده بود. خیلی بعید به نظر میرسید که یک ببر گرسنه او را زودتر نمیخورد، اما داستان آنقدر خارقالعاده بود که ممکن است واقعاً اتفاق افتاده باشد. پای از قایق پیاده شد تا توسط ببر خورده نشود و بعد از آن، همه چیز به مبارزهای برای زنده ماندن هر دوشان تبدیل شد.
فیلم ظهر داغ (1952)
این فیلم با بازی گری کوپر یکی از فیلمهای محبوب همیشگی من است. همیشه طرفدار پر و پا قرص گری کوپر بودهام و این فیلم داستان بسیار جالبی از مردی است که خود را تنها و مجبور میبیند که با فردی که از او نفرت دارد، روبرو شود.
فیلم یاغی جوزی ولز (1976)
من همه فیلمهای کلینت ایستوود را دوست دارم، اما یاغی جوزی ولز از آن دسته فیلمهایی است که نمیتوانم از دست بدهم. اگر در حال گشتن بین کانالها باشم و به این فیلم برسم، حتماً باید آن را تماشا کنم.
راتن تومیتوز (مجری): یک فرد خوب هم یک ملودرام جدی درباره اعتیاد است و هم یک کمدی عجیب و غریب. شما، به عنوان بازیگر، چگونه موفق میشوید این دو لحن را با هم ترکیب کنید و طوری بازی کنید که هر دو هماهنگ و همخوان به نظر برسند؟
مورگان فریمن: هیچ ترفندی در کار نیست. اگر در فیلمنامه وجود داشته باشد، فقط همان را اجرا میکنید. من تلاش میکنم چیزی به آن اضافه نکنم، تنها آنچه میبینم و تصور میکنم میبینم را اجرا کنم. صحنههای کمدی را متفاوت بازی نمیکنم، چون برای من، همه چیز جدی است. ممکن است موقعیت خندهدار باشد، اما خودش به تنهایی خندهدار است و نیازی نیست که من کار خاصی انجام دهم.
راتن تومیتوز(مجری): همکاری با فلورنس پیو چطور بود؟ فکر میکنم شما دو نفر ترکیب فوقالعادهای در بازیگری روی پرده داشتید.
مورگان فریمن: هر زمان که با کسی کار میکنید که بازخورد زیادی به شما میدهد، کار تبدیل به یک تجربه لذتبخش میشود. ما تمام و کمال به کارمان میپردازیم.
راتن تومیتوز(مجری): در فیلم، دنیل در زیرزمین خانهاش یک مجموعه قطار مدل پیچیده دارد. آیا شخصاً به قطارهای مدل علاقهای دارید؟
مورگان فریمن: تنها اسباببازی که واقعاً همیشه میخواستم، اما هرگز نتوانستم به دست بیاورم، یک مجموعه قطار اسباببازی بود.
کلام آخر
در مصاحبهای با راتن تومیتوز، مورگان فریمن نگاهی به جنبههای مختلف بازیگری خود در فیلم یک فرد خوب انداخته است. او درباره تواناییاش در ترکیب طنز و ملودرام در نقشها توضیح میدهد و این توانایی را به اصل صداقت و توجه به فیلمنامه نسبت میدهد. فریمن معتقد است که هر موقعیت کمدی، اگر اصالت داشته باشد، به تنهایی خندهدار است و نیازی به اضافه کردن چیز دیگری نیست. پیشنهاد میشود که برای دیدن این فیلمها از سینمای خانگی استفاده کنید تا تجربه شنیداری جذابی داشته باشید.
همچنین فریمن در مورد همکاریاش با فلورنس پیو صحبت میکند و از بازخورد فوقالعادهای که از او دریافت میکند، قدردانی میکند و این تجربه را یک کار مشترک لذتبخش میداند. در بخش دیگری از گفتوگو، او اشارهای به علاقه دوران کودکیاش به قطارهای اسباببازی دارد و بیان میکند که این تنها اسباببازیای بوده که همیشه آرزوی داشتنش را داشته، اما هیچگاه به دست نیاورده است.
این مصاحبه نشان میدهد که فریمن نه تنها بازیگری پر تجربه و متعهد به نقشهایش است، بلکه در زندگی شخصی هم فردی ساده و علاقهمند به خاطرات و آرزوهای کودکیاش است. این ترکیب حرفهای و شخصی، چهرهای انسانی و صمیمی از او به مخاطبان نشان میدهد.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!