مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

دلایل مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

در این مقاله به مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6 میپردازیم و دلایل آن را بررسی میکنیم. بر اساس گفته‌های مارتین وار، موسیقیدان معروف، شرکت راک‌استار گیمز اخیراً با او تماس گرفته تا یکی از آهنگ‌های او را در بازی Grand Theft Auto 6 قرار دهد. با این حال، پیشنهاد 7,500 دلاری این شرکت، مارتین وار را آزرده خاطر کرد و باعث شد که او این پیشنهاد را رد کند. به عبارت دیگر، انتظار نداشته باشید که هنگام بازی کردن GTA 6 در سال آینده، آهنگ Temptation از گروه Heaven 17 را بشنوید.

مارتین وار در پلتفرم اجتماعی X (توییتر سابق) درباره این درخواست توضیحاتی داد و اظهار داشت که از این پیشنهاد بسیار آزرده شده، زیرا سری بازی‌های Grand Theft Auto که درآمدهای هنگفتی کسب میکنند، تنها 7,500 دلار برای استفاده از آهنگ او در GTA 6 و بدون هیچ حق امتیاز (رویالتی) پیشنهاد داده‌اند. البته، هیچ راهی برای تأیید این اتفاق وجود ندارد، اما همچنین دلیلی نیست که مارتین وار این موضوع را از خود ساخته باشد.

او در پستی نوشت: «اخیراً ناشران من به نمایندگی از راک‌استار گیمز برای امکان استفاده از آهنگ Temptation در GTA 6 با من تماس گرفتند. طبیعتاً از این پیشنهاد هیجان‌زده شدم و انتظار ثروت هنگفتی داشتم که به سوی من سرازیر شود. اما وقتی به انتهای ایمیل رسیدمT پیشنهاد تنها 7,500 دلار بود و آن هم برای خرید کامل حق امتیاز هرگونه درآمد آینده از بازی، برای همیشه. برای درک بهتر این موضوع، GTA 6 در مجموع 8.6 میلیارد دلار درآمد کسب کرده. اما به من گفته شد که این یک فرصت عالی برای شناخته شدن است!»

مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

لازم به ذکر است که وار به نظر میرسد در اینجا بازی‌های GTA 5 و GTA 6 را با یکدیگر اشتباه گرفته باشد، اما حس کلی او از موضوع همچنان یکسان است. اگر این داستان واقعی باشد، نگاهی جالب به هزینه‌هایی که راک‌استار گیمز برای استفاده از موسیقی در بازی‌هایش پرداخت میکند، به ما میدهد. هرچند مشخص نیست که این مبلغ در مقایسه با سایر آهنگ‌ها در کدام رده قرار دارد، اما احتمالاً در سطح پایین است با توجه به محبوبیت و شناخته شدن آهنگ در سال 2024 و همچنین مبلغ کم پیشنهاد شده.

برای کسانی که با این آهنگ آشنایی ندارند، Temptation یک آهنگ سینث‌پاپ از گروه Heaven 17 است که اولین بار در سال 1983 منتشر شد و در آن زمان گواهینامه نقره‌ای از BPI دریافت کرد و به عنوان سی‌وچهارمین تک‌آهنگ پرفروش سال در بریتانیا شناخته شد. این آهنگ با گذشت 41 سال از انتشار، در حال حاضر در Spotify بیش از 25 میلیون بار پخش شده است.

مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

اهمیت حق امتیاز رای هنرمندان

حق امتیاز به دلایل متعددی برای هنرمندان و صاحبان آثار خلاقانه بسیار مهم است و به طور کلی، حق امتیاز تضمین میکند که هنرمندان از کار و خلاقیت خود بهره‌برداری منصفانه و طولانی‌مدت داشته باشند.

  • درآمد مداوم: حق امتیاز به هنرمندان اجازه میدهد که به‌صورت مداوم و بر اساس میزان استفاده از اثرشان درآمد کسب کنند. این درآمد میتواند به‌ویژه در پروژه‌هایی مانند بازی‌ها، فیلم‌ها و تبلیغات که بارها و بارها مورد استفاده قرار میگیرند، بسیار قابل توجه باشد.
  • حفظ حقوق معنوی: حق امتیاز به هنرمندان این امکان را میدهد که بخشی از مالکیت و کنترل بر اثر خود را حفظ کنند. این مسئله برای هنرمندانی که به اثرشان به عنوان بخشی از هویت هنری خود نگاه میکنند، اهمیت زیادی دارد.
  • جلوگیری از بهره‌کشی: در مواردی که اثر هنری میتواند درآمد زیادی برای شرکت‌های بزرگ ایجاد کند، پرداخت تنها یک مبلغ ثابت ممکن است ناعادلانه باشد. حق امتیاز از بهره‌کشی ناعادلانه از آثار هنری جلوگیری میکند و باعث میشود که هنرمندان نیز در سود بلندمدت از اثر خود سهیم باشند.
  • قدردانی از ارزش هنری: پیشنهاد حق امتیاز نشان‌دهنده قدردانی از ارزش هنری و فرهنگی یک اثر است. در غیر این صورت، ممکن است اثر هنری تنها به عنوان یک ابزار تجاری مورد استفاده قرار گیرد و از اهمیت هنری آن غفلت شود.

مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

چگونه آهنگ‌ها برای بازی‌های GTA انتخاب میشوند ؟

انتخاب آهنگ‌ها برای سری بازی‌های Grand Theft Auto (GTA) یکی از جنبه‌های مهم توسعه بازی است و این فرآیند به دقت و بر اساس چندین عامل مختلف صورت میگیرد، البته خیلی از این آهنگ ها را ما روزمره در اسپیکر و هدفون خو گوش میدهیم. اما این موزیک ها چگونه انتخاب میشوند :

  1. تناسب با فضای بازی: آهنگ‌هایی که برای بازی‌ GTA انتخاب میشوند باید با فضای کلی داستان و محیط بازی همخوانی داشته باشند. به عنوان مثال، بازی‌ GTA اغلب دارای تم‌هایی از شهرهای بزرگ و زندگی شهری هستند و موسیقی‌های انتخابی باید این حس را به بازیکن منتقل کنند. به عنوان نمونه، در نسخه‌های قبلی مانند GTA: Vice City که در دهه 80 میلادی جریان دارد، از آهنگ‌های سینث‌پاپ و راک کلاسیک استفاده شده بود تا فضای دهه 80 را به تصویر بکشد.
  2. تنوع ژانرها: راک‌استار به خاطر تنوع در سبک‌های موسیقی که در بازی‌های خود ارائه میدهد شناخته شده است. این شرکت تلاش میکند تا از ژانرهای مختلف مانند راک، هیپ‌هاپ، پاپ، الکترونیک، جاز و بسیاری دیگر استفاده کند تا طیف گسترده‌ای از بازیکنان را جذب کند و به تجربه بازی عمق بیشتری ببخشد.
  3. شناخت مخاطبان: موسیقی در GTA باید با سلیقه‌های مختلف مخاطبان همخوانی داشته باشد. راک‌استار به‌خوبی میداند که مخاطبان بازی‌هایش از اقشار و سنین مختلف هستند، بنابراین تلاش میکند که ترکیبی از موسیقی‌های مدرن و کلاسیک را در بازی بگنجاند.
  4. مذاکرات با صاحبان حقوق موسیقی: برای استفاده از هر آهنگ در بازی، راک‌استار باید مجوز استفاده از آن را از صاحبان حقوق آن اثر دریافت کند. این فرآیند شامل مذاکره درباره هزینه‌ها و حق امتیاز است. در برخی موارد، همان‌طور که در مورد مارتین وار دیدیم، این مذاکرات ممکن است به دلایل مالی یا هنری به توافق نرسند.
  5. ایجاد هویت رادیویی: یکی از ویژگی‌های متمایز GTA، استفاده از ایستگاه‌های رادیویی درون بازی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا هنگام رانندگی به موسیقی گوش دهند. هر ایستگاه رادیویی معمولاً به یک ژانر خاص اختصاص دارد و همین تنوع باعث جذابیت بیشتر بازی میشود. انتخاب آهنگ‌ها برای هر ایستگاه به گونه‌ای است که با تم آن ایستگاه هماهنگ باشد.

مخالفت یک هنرمند با استفاده از آهنگش در GTA 6

کلام آخر

تصمیم مارتین وار برای رد پیشنهاد راک‌استار گیمز نشان میدهد که ارزش واقعی آثار موسیقی برای هنرمندان فراتر از پیشنهادهای مالی اولیه است. به ویژه در مورد بازی‌های پرطرفدار و موفقی مانند GTA که میلیاردها دلار درآمدزایی دارند، انتظار میرود هنرمندان برای مشارکت خود ارزش بیشتری دریافت کنند. این اتفاق به ما یادآوری میکند که هنرمندان به دنبال تعادلی بین سود مالی و حفظ حقوق خلاقانه خود هستند و صرف شناخته شدن ممکن است برای همه کافی نباشد.