معرفی بهترین آهنگ های بی کلام
در این مقاله به بهترین آهنگ های بی کلام میپردازیم که بیشتر در ژانر jazz و R&B است. انسانها احتمالاً مدتها قبل از اختراع اولین ساز موسیقی به آواز خواندن روی آوردهاند، اما آهنگهای بسیاری وجود دارد که به دلایل مختلف کاملاً بدون آواز هستند. در حالی که تا دهه 1970 موسیقیهای بدون کلام محبوب بودند، اتکای فزاینده موسیقی پاپ به آوازهای جذاب باعث شده که از زمان انتشار آهنگ «Flat Beat» آقای اویزو در سال 1999، تنها یک آهنگ بدون خواننده در صدر جدولهای بریتانیا قرار بگیرد، آن هم آهنگ «Animals» مارتین گریکس در سال 2013.
موسیقی بی کلام، به عنوان یکی از شکلهای مهم و متنوع هنری، همواره نقش ویژهای در تجربه شنیداری انسانها داشته است. این نوع موسیقی که بدون استفاده از کلام و تنها با بهرهگیری از سازها و صداهای مختلف ایجاد میشود، توانسته است جایگاه خاصی در قلب دوستداران موسیقی پیدا کند.
در حالی که آهنگهای دارای کلام بیشتر به احساسات و پیامهای خاصی پرداخته و در بسیاری از موارد داستانهایی را روایت میکنند، موسیقی بی کلام با ایجاد فضاهای صوتی و استفاده از ملودیها و ریتمهای متنوع، به شنونده اجازه میدهد که خود به تفسیر و تعبیر آن بپردازد.
در دهههای گذشته، آهنگهای بیکلام محبوبیت زیادی داشتند و به عنوان آثار هنری مستقل شناخته میشدند. با این حال، با افزایش محبوبیت آهنگهای پاپ و اتکای بیشتر آنها به کلام و آواز، این نوع موسیقی تا حدودی به حاشیه رانده شد. اما همچنان برخی از آثار بیکلام توانستهاند تاثیرات عمیق و ماندگاری بر جای بگذارند و نشان دهند که موسیقی بدون کلام نیز میتواند احساسات و مفاهیم پیچیدهای را منتقل کند. شما با استفاده از اسپیکر بلوتوثی و هدفون بی سیم میتوانید همیشه در هر جایی از این موسیقی ها لذت ببرید.
در این مقاله، به بررسی تعدادی از آهنگهای بیکلام مشهور و تاثیرگذار از هنرمندان مختلف میپردازیم که هر کدام به نحوی خاص توانستهاند جایگاهی ویژه در دنیای موسیقی بیابند. این آهنگها، که از ژانرهای مختلفی چون پست-راک، جاز، هیپهاپ و الکترونیک میآیند، نمونههای برجستهای از قدرت و زیبایی موسیقی بی کلام را به نمایش میگذارند.
Booker T. and the MG’s – Green Onions
Green Onions در ابتدا به عنوان یک قطعه جانبی طراحی شده بود، اما پس از پخش آن توسط یک دیجی محلی در رادیو، واکنشها آنقدر قوی بود که شرکت استاکس رکوردز سریعاً آن را به عنوان یک تکآهنگ منتشر کرد. دلیل محبوبیت این آهنگ واضح است، با یک ریف ارگ هاموند پیچیده، نواختن تلکستر الکتریکی استیو کراپر، یک خط بیس 12 بار بلوز کلاسیک و ضرباهنگی آنقدر محکم که میتوانید روی آن خانه بسازید. Green Onions یکی از دو آهنگ بدون کلام در لیست 500 آهنگ برتر رولینگ استون است، که 74 مکان بالاتر از آهنگ «So What» مایلز دیویس در مکان 418 قرار دارد.
Explosions in the Sky – Your Hand In Mine
پست-راک ژانری است که به سازها اجازه میدهد حرف بزنند و در هشت دقیقه آهنگ « Your Hand In Mine» احساساتی بیشتر از بعضی گروهها در یک آلبوم کامل وجود دارد. در حقیقت، تقریباً هر آهنگی از آلبوم «زمین یک مکان سرد و مرده نیست» سال 2003 را میتوانید انتخاب کنید، چرا که آلبوم به راحتی از یک آهنگ به آهنگ دیگر جریان مییابد.
منتقدان ممکن است استدلال کنند که این به این دلیل است که همه آنها شبیه به هم هستند، اما جایی که دیگر گروههای پست-راک به شدت به جنبههای پر سر و صدای دینامیک آرام/بلند تکیه کردند، لحظات خیرهکنندهترین انفجارها در آسمان در انتهای دیگر طیف قرار دارد. این بدان معنا نیست که «Your Hand In Mine» سیستم صوتی شما را آزمایش نخواهد کرد، اما گیتارهای شفاف قلب شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
Flying Lotus – 1983
تا زمانی که در سال 2018 پایان یافت، «تئوری پایین»، یک شب کلوپ که در ایرلاینر در لس آنجلس برگزار میشد، معادل هیپهاپ تجربی CBGBs در نیویورک بود. از تام یورک تا پرینس میزبان همه بود و به راهاندازی حرفه فلایینگ لوتوس کمک کرد، که اولین آلبومش، «1983»، این آهنگ به همین نام را شامل میشود.
تأثیر تهیهکننده افسانهای جی دیلا (که بهترین آهنگهای خودش شامل نمونههای صوتی زیادی است که برای این لیست مناسب نیستند) در ضرباهنگ کمی خارج از زمان که باعث میشود مغز شما توجه کند، و همچنین بیس که مانند اینکه سعی دارد از زیر آهنگ فرار کند، مشهود است.
Mogwai – My Father My King
ماگوای دقیقاً کمبود آهنگهایی ندارند که دینامیک یک سیستم صوتی را آزمایش کنند «مانند هرود» را امتحان کنید تا تمرینی در مدیریت حجم صدا باشد اما از تک نواختن یک گیتار که «پدر من پادشاه من» را آغاز میکند، تا موجهای نویز کنترل شده و فیدبک در اوج طولانی آن، این آهنگ به سیستم شما چیزهای زیادی میدهد.
بر اساس ملودیهای گرفته شده از یک سرود یهودی قدیمی به نام «اوینو مالکینو»، آهنگ در طول 20 دقیقه ساخته میشود، با اضافه کردن تدریجی لایههای گیتار، ویولا و ویولن سل توسط گروه پنج نفره گلاسکو قبل از تجزیه همه چیز به همان گیتار ساده در آمادهسازی برای حمله صوتی در پایان.
Aphex Twin – Avril 14th
اگر تنها چیزی که از آپکس توئین میدانید، سوخت کابوسهای ویدئوهای «Come to Daddy» یا «Windowlicker» است، ممکن است تعجب کنید که این هنرمند معروف به انزوا توانایی ساختن چیزی به ظرافت «14 آوریل» را دارد اما او قطعاً آن را ننواخته است. «14 آوریل» بر روی یک پیانوی دیسکلاویر یاماها ضبط شده است، پیانویی که میتواند با استفاده از دادههای MIDI به جای انگشتان انسان نواخته شود، و این ساز ملایم دو دقیقهای را به موسیقی برای دره نامطمئن تبدیل میکند.
اگر به دقت گوش کنید و سیستم شما قادر به برداشت آن باشد، میتوانید صدای مکانیزم را به سختی بشنوید، مثل اینکه یک جفت دست رباتیک کلیدها را مینوازند.
Van Halen – Eruption
چیزی طنزآمیز در مورد معروفترین آهنگ ون هالن، «Jump»، وجود دارد که بر اساس یک کیبورد است، اما هیچ تردیدی در مورد اینکه کدام ساز در مرکز «Eruption» قرار دارد، وجود ندارد. در حالی که با صدای بلند طبلهای الکس ون هالن آغاز میشود، «Eruption» اساساً یک تکنوازی گیتار مستقل است، اما چه چیزی دیگری میتواند باشد؟ اگر این 102 ثانیه از جادوگری موسیقایی که سیمها را ذوب میکند بین بیتها و یک کُر قرار گیرد، بقیه آهنگ را کاملاً تحتالشعاع قرار میدهد.
برای بسیاری از مردم، «Eruption» مانند نمونهای از نوازندگی خودمحورانه به نظر میرسد، اما باید آن را در زمینه خود قرار دهید. منتشر شده در سال 1978، تکنیک دو نوازی ادی ون هالن در «Eruption» عملاً نحوه صدای موسیقی راک را در دهه بعد تعریف کرد، بنابراین چیزی بهتر برای آزمایش سیستم شما در برخورد با نواختن سریع گیتار وجود ندارد.
Tortoise – TNT
مشکل با برچسب ژانر «پست-راک» این است که صداهای بسیار متفاوتی را در بر میگیرد. در یک انتهای طیف، گروهی مانند «Godspeed You! Black Emperor» قرار دارد که سمفونیهای پسا-آخرالزمانی آنها بسیار کم شباهت به تنهای جاز سبک «Tortoise’s TNT» دارد.
اما نگران نباشید، این نوع از کاغذ دیواری صوتی نیست که در لابی یک هتل گرانقیمت بشنوید. این آهنگی است که کمی مانند یک مدل لگو ساخته شده است، با طبلهای آزاد، موجهای سینتیسایزر و یک ریف گیتار تکراری که از هم جدا میشوند تا زمانی که بیس وارد شده و همه چیز را به یک مقصد واحد هدایت کند.
Pete Rock – A Little Soul
بسیاری از مردم کارهای پیت راک را قبل از اینکه نامش را بشناسند شنیدهاند. او مردی است که پشت میز میکس آهنگ «The World Is Yours» ناس قرار دارد و یک تهیهکننده است که به طور گستردهای به خاطر محبوب کردن سبک جاز در هیپهاپ شناخته میشود، به ویژه در آلبومهایی که با سیال اسموت منتشر کرد.
«PeteStrumentals» اولین انتشار کامل بدون کلام او در سال 2003 بود، و در حالی که بسیاری از هیپهاپ بدون یک نفر برای رپ کردن روی آن ناقص به نظر میرسد، این آهنگ نشاندهنده استعدادهای تهیهکننده است که «A Little Soul» به عنوان یک قطعه موسیقی به خودی خود کار میکند. این بدون شک اثر پیت راک است، با شاخهای جاز کلاسیک که از یک آهنگ 1970 توسط «The Cannonball Adderley Quintet» نمونه برداری شده و هوک از یک خواننده برزیلی به نام امیلیو سانتیاگو.
Led Zeppelin – Moby Dick
وقتی لد زپلین آهنگ «Moby Dick» را به صورت زنده اجرا میکرد، اغلب بیش از چهار دقیقه و 20 ثانیهای که برای ترک یکی به آخر آلبوم «Led Zeppelin II» در سال 1969 ضبط شده بود، کشیده میشد. یک نسخه 15 دقیقهای در یوتیوب از یک نمایش در رویال آلبرت هال در سال 1970 وجود دارد، اما با کمک مواد شیمیایی، جان بونام در نهایت تکنوازی درام خود را به بیش از نیم ساعت میکشاند.
اگر فکر میکنید برای گذراندن این مدت به چیزی مشابه نیاز دارید، خوشبختانه نسخه استودیویی محدودتر است. با همراهی کوتاه از گیتار جیمی پیج و باس جان پاول جونز، تکنوازی بونزو که در یک نقطه چوبهایش را کنار گذاشته و با دستانش مینوازد، راهی ایدهآل برای دیدن نحوه مقابله سیستم شما با یک کیت درام است.
Earth – Seven Angels
در حالی که اکثر گروههای راک آمریکایی، به ویژه در شمال غربی اقیانوس آرام که Earth تشکیل شده بود، در سال 1993 تلاش میکردند تا از موفقیت نیروانا استفاده کنند، دیلن کارلسون (هم اتاقی سابق کرت کوبین) چیزی مه چندان دوستداشتنی برای رادیو در ذهن داشت.
«هفت فرشته» و آلبوم «Earth 2» که در آن ظاهر میشود به عنوان نشانههایی در توسعه متال درون شناخته میشوند. در حالی که گروههای تأثیر پذیرفته از آنها مانند (((Sunn O با سرعتی که با صفحه تکتونیکی قابل مقایسه است مینوازند، «هفت فرشته» نسبتاً پرانرژی است، اما همه ویژگیهای ژانر را داراست.
کلام آخر
موسیقی بی کلام، که اغلب به عنوان موسیقی زمینهای شناخته میشود، نقش بسزایی در تجربه شنیداری ما دارد. این نوع موسیقی، که در قالبهای مختلفی از ژانرها و سبکها پدیدار میشود، به ما این امکان را میدهد که از احساسات و مفاهیم عمیقی بهرهمند شویم که ممکن است در موسیقی با کلام قابل انتقال نباشند.
موسیقی بی کلام به شنوندگان این فرصت را میدهد که به جای تمرکز بر کلمات، به عمق صدای سازها و احساسات موسیقیایی فرو بروند. این نوع موسیقی میتواند پسزمینهای آرام برای تمرکز و یا حتی یک تجربه شنیداری قدرتمند و پویا باشد. از تاثیرات عمیق و احساسی پست-راک تا پیچیدگیهای تکنیکی موسیقی الکترونیک و جاز، هر ژانر میتواند بدون نیاز به کلام، داستانهای خود را بیان کند.
بنابراین، موسیقی بی کلام همچنان یکی از جنبههای مهم و تاثیرگذار دنیای موسیقی باقی خواهد ماند و نشان میدهد که چگونه میتوان از طریق صداهای خالص و سازهای موسیقی، احساسات و مفاهیم عمیقی را انتقال داد. این آهنگها، که اغلب در پسزمینه پخش میشوند، میتوانند تاثیرات بزرگی بر احساسات و تجارب ما داشته باشند و به ما یادآوری میکنند که گاهی اوقات، سکوت و فضای بین نُتها نیز به اندازه خود نُتها مهم هستند.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!