بازی Black Myth: Wukong

بررسی بازی Black Myth: Wukong

در این مقاله به بازی Black Myth: Wukong میپردازیم که به تازگی آمده است و حتما پیشنهاد میشود که از هدفون گیمینگ یا اسپیکر کامپیوتر برای بازی کردن استفاده کنید تا لذت بیشتری ببرید. بازی ویدئویی چینی پرفروش سعی کرد بازیکنان را کنترل کند و اینترنت را به دو دسته تقسیم کرد. یک میمون انسان‌نما و کمپینی علیه تبلیغات فمینیستی جامعه بازی‌های ویدئویی را شعله‌ور کردند. این اتفاق پس از انتشار موفق‌ترین عنوان چینی در تمام دوران‌ها، Black Myth: Wukong رخ داد. این بازی که بر اساس رمان کلاسیک چینی “سفر به غرب” از قرن شانزدهم ساخته شده، به عنوان نمونه‌ای نادر از رسانه‌های محبوب که داستان‌های چینی را در صحنه‌ی بین‌المللی بازتاب میدهد، دیده میشود.

بسیاری از بازیکنان پس از اینکه شرکت سازنده بازی لیستی از موضوعات ممنوعه برای پخش زنده‌ی بازی را به آنها ارسال کرد، خشمگین شدند. با این وجود، این بازی ظرف 24 ساعت پس از انتشار، به دومین بازی پرطرفدار در پلتفرم استریمینگ استیم تبدیل شد و بیش از 2.1 میلیون بازیکن همزمان و فروش بیش از 4.5 میلیون نسخه را به خود اختصاص داد.

بازی Black Myth: Wukong

بازی Black Myth در مورد چیست ؟

بازی Black Myth: Wukong یک بازی اکشن تک‌نفره است که در آن بازیکنان نقش “یکی مقدر شده” را بازی میکنند: یک میمون انسان‌نما با قدرت‌های فراطبیعی. یکی مقدر شده بر اساس شخصیت سان ووکونگ، یا پادشاه میمون، که شخصیت کلیدی در رمان “سفر به غرب” است، ساخته شده است. این رمان که یکی از آثار بزرگ ادبیات چینی به شمار میرود، به شدت از اسطوره‌شناسی چینی و همچنین داستان‌های کنفوسیوسی، تائویی و بودایی الهام گرفته است.

این داستان الهام‌بخش صدها فیلم، سریال تلویزیونی و کارتون بین‌المللی بوده است، از جمله سریال انیمه ژاپنی معروف Dragon Ball Z و فیلم فانتزی چینی-آمریکایی “پادشاهی ممنوعه” محصول 2008.

بازی Black Myth: Wukong

چرا Black Myth این‌قدر موفق شده است ؟

بازی Black Myth که اولین بار در آگوست 2020 با یک تریلر تبلیغاتی بسیار محبوب معرفی شد، پس از چهار سال انتظار منتشر شد. این بازی اولین عنوان AAA در صنعت بازی‌های ویدئویی چین است، عنوانی که معمولاً به بازی‌های با بودجه بالا از شرکت‌های بزرگ تعلق میگیرد. گرافیک‌های سطح بالا، طراحی پیچیده بازی و هیجان فراوان، همگی به موفقیت این بازی کمک کرده‌اند. همچنین اندازه جامعه بازی‌های ویدئویی چین که بزرگترین در جهان است، نقش مهمی در این موفقیت داشته است.

های‌چینگ یو، استاد دانشگاه RMIT در استرالیا که تحقیقاتش بر تاثیرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌های دیجیتال چین تمرکز دارد، در مصاحبه ای گفت که این فقط یک بازی چینی نیست که بازار چین یا جهان چینی‌زبان را هدف قرار دهد. بازیکنان در سراسر جهان [در حال بازی کردن] یک بازی با عنصر فرهنگی چینی هستند.

بازی Black Myth: Wukong

منبع بزرگی از افتخار ملی

اداره فرهنگ و گردشگری استان شانشی، منطقه‌ای که شامل بسیاری از مکان‌ها و سکانس‌های بازی است، ویدئویی منتشر کرد که جاذبه‌های واقعی این منطقه را به نمایش گذاشت و منجر به افزایش شدید گردشگری شد که به “سفر ووکونگ” معروف شده است. ویدئوهای منتشر شده در TikTok پس از انتشار Black Myth، نشان میدهد که گردشگران به معابد و زیارتگاه‌های موجود در بازی هجوم آورده‌اند، که یکی از کاربران شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) آن را به عنوان “نمونه‌ای موفق از بازکشف فرهنگی” توصیف کرد.

شرکت Niko Partners که در تحقیق و تحلیل بازارها و مصرف‌کنندگان بازی‌های ویدئویی در آسیا تخصص دارد، نیز تأکید کرد که Black Myth به معرفی اساطیر، سنت‌ها، فرهنگ و مکان‌های واقعی چین به جهان کمک میکند.

بازی Black Myth: Wukong

چرا این بازی بحث‌برانگیز شده است ؟

پیش از انتشار Black Myth، برخی از سازندگان محتوا و استریمرها فاش کردند که یک شرکت وابسته به توسعه‌دهنده بازی لیستی از موضوعات ممنوعه را برای صحبت کردن در هنگام پخش زنده بازی به آنها ارسال کرده است. این موضوعات شامل “تبلیغات فمینیستی، فتیشیزم و دیگر محتوایی که باعث ایجاد گفتمان منفی میشود” بودند.

در حالی که مشخص نیست دقیقاً منظور از تبلیغات فمینیستی چه بوده است، گزارشی که در نوامبر توسط نشریه ویدئویی IGN منتشر شد و به‌طور گسترده‌ای در اینترنت پخش شد، ادعا میکند که استودیوی Game Science، سازنده Black Myth، سابقه‌ای از رفتارهای نامناسب از سوی کارکنانش دارد.

سایر موضوعاتی که در سندی که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شده به عنوان “ممنوع” معرفی شده‌اند، شامل سیاست، کووید-19 و سیاست‌های صنعت بازی‌های ویدئویی چین هستند. این دستورالعمل که توسط همکار ناشر، Hero Games، ارسال شده، در خارج از چین بحث‌برانگیز شده است.

تعدادی از سازندگان محتوا از بررسی این بازی خودداری کردند و ادعا کردند که توسعه‌دهندگان بازی سعی دارند بحث‌ها را سانسور کرده و آزادی بیان را سرکوب کنند. دیگران تصمیم گرفتند که مستقیماً این هشدارها را نادیده بگیرند. یکی از سازندگان محتوا با نام کاربری Moonmoon یک استریم از بازی Black Myth با عنوان “انزوای کووید-19 تایوان (کشوری واقعی است) تبلیغات فمینیستی” در توییچ راه‌اندازی کرد. یکی دیگر از استریمرها، Rui Zhong، در حین بازی درباره سیاست تک‌فرزندی چین صحبت کرد.

بر اساس مقاله‌ای در سایت خبری دولتی Global Times، تعدادی از کاربران مسدود شده ویبو به جای بحث درباره خود بازی، از آن به عنوان پلتفرمی برای گسترش “تقابل جنسیتی”، “حملات شخصی” و سایر نظرات غیرمنطقی استفاده کرده بودند. آیا این موضوع بر موفقیت بازی تأثیر گذاشته است؟ در حالی که این جنجال توجه زیادی را در رسانه‌های بین‌المللی و آنلاین به خود جلب کرده است، اما به‌طور کلی تأثیر منفی قابل توجهی بر پذیرش مثبت بازی Black Myth نداشته است.

این بازی تنها از پیش‌فروش‌ها 53 میلیون دلار درآمد کسب کرده و در 24 ساعت اول پس از انتشار، 4.5 میلیون نسخه دیگر فروخته است. همچنین در همین بازه زمانی، رکورد بیشترین بازی تک‌نفره‌ای که تاکنون در استیم منتشر شده را شکست. در پلتفرم‌هایی مانند ویبو، ردیت و یوتیوب و سایر فضاها، حجم زیادی از نظرات در حال جشن گرفتن موفقیت این بازی هستند. بسیاری از افراد معتقدند که واکنش‌ها به جنجال‌های مربوط به انتشار بازی بیش از حد بزرگ‌نمایی شده است.

خانم یو نیز با این نظر موافق است و Black Myth را به عنوان یک موفقیت در صنعت و بازار کلی توصیف کرد. او گفت وقتی صحبت از رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌های ارتباطی چینی میشود، طبیعتاً مردم نمیتوانند از بحث در مورد سانسور اجتناب کنند. Black Myth مثالی است از اینکه چگونه میتوان داستان چینی را به خوبی روایت کرد و چگونه میتوان نفوذ فرهنگی چین را به‌صورت جهانی گسترش داد.

او همچنین اشاره کرد که احتمالاً تلاش‌های ظاهری برای هدایت یا سانسور آنچه که منتقدان میگویند، از سوی مقامات چینی نبوده است. به نظر خانم یو، احتمال بیشتری دارد که لیست “بایدها و نبایدها” از سوی شرکتی صادر شده باشد که سعی داشته خود را از دردسر دور نگه دارد.

بازی Black Myth: Wukong

کلام آخر

بازی Black Myth: Wukong به‌عنوان یکی از موفق‌ترین عناوین صنعت بازی‌های ویدئویی چین توانسته است نه تنها در بازار داخلی، بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. این بازی با بهره‌گیری از اساطیر و داستان‌های کلاسیک چینی و ترکیب آن‌ها با گرافیک‌های پیشرفته و طراحی پیچیده، توانسته است توجه بازیکنان از سراسر جهان را به خود جلب کند.

Black Myth: Wukong نمونه‌ای بارز از قدرت رسانه‌های دیجیتال در انتقال و ترویج فرهنگ‌ها و داستان‌های ملی در صحنه بین‌المللی است. این بازی توانسته است با روایت جذاب خود، هم‌زمان نقش مهمی در بازکشف فرهنگی و معرفی اساطیر و سنت‌های چینی به جهان ایفا کند و همچنین افتخاری ملی برای مردم چین به ارمغان آورد. با وجود تمام چالش‌ها و انتقادات، Black Myth: Wukong به‌عنوان یک موفقیت بزرگ در تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی چین به یاد خواهد ماند.