بررسی اعتراض شدید مدیرعامل Game Science نسبت به جوایز TGA
در این مقاله به اعتراض شدید مدیرعامل Game Science نسبت به جوایز TGA میپردازیم. در دنیای بازیهای ویدیویی، جوایز بازیهای سال همیشه به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای سالانه در نظر گرفته میشوند. این جوایز نه تنها اعتبار بزرگی برای سازندگان بازیها به ارمغان میآورد، بلکه میتواند تاثیرات شگرفی بر روند توسعه و آینده صنعت بازیسازی داشته باشد.
در این میان، مدیر عامل شرکت Game Science، فنگ جی، پس از اعلام نتایج جوایز بازیهای سال 2024، اعتراضات تندی را نسبت به فرآیند انتخاب بازی سال مطرح کرد. فنگ جی که خود تهیهکننده بازی Black Myth: Wukong است، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ویبو، از معیارهای مبهم انتخاب برندگان و عدم شفافیت در روند جوایز انتقاد کرد.
او همچنین از عدم دریافت جایزه بازی سال که به نظر او شایستهی آن بودهاند، ابراز ناراحتی کرد. این مقاله قصد دارد به دلایل ناراحتی فنگ جی بپردازد و واکنشها به این جوایز را تحلیل کند تا تأثیرات آن بر صنعت بازیسازی و فرآیند انتخاب برندگان روشن شود.
واکنش فنگ جی به جوایز بازیهای سال
گزارش پست فنگ جی در ویبو
پس از برگزاری جوایز بازیهای سال 2024، فنگ جی، مدیر عامل شرکت Game Science و تهیهکننده بازی Black Myth: Wukong، در یک پست طولانی و تأثیرگذار در شبکه اجتماعی چینی ویبو به اعتراضات خود پرداخته و ناراحتیاش را از نحوه برگزاری این جوایز بیان کرد. او در گفت و گو خود به صراحت اعلام کرد که برای «هیچ چیزی به جوایز بازیها نیامده» است و از فرآیند انتخاب بازی سال و نحوه ارزیابی بازیها انتقاد کرد.
به گفتهی او، این جوایز بیشتر به یک نمایش عمومی تبدیل شدهاند و معیارهای آنها کاملاً مبهم و غیرشفاف است. فنگ جی همچنین اشاره کرد که انتظار نداشته است بازی Wukong به عنوان بازی سال شناخته شود، اما روند برگزاری جوایز را ناعادلانه و با معیارهایی غیرمنصفانه ارزیابی کرد. او در پست خود بیان کرد که دو سال پیش برای گفت و گو پیروزی خود آماده شده بود، اما اکنون به دلیل نتایج این رویداد، مجبور به ابراز نارضایتی است.
استفاده از ادبیات و ارجاعات فرهنگی
یکی از نکات جالب توجه در گفت و گو فنگ جی، استفاده گسترده او از ادبیات و ارجاعات فرهنگی است. فنگ جی در برخی از بخشهای گفت و گواش به شعر و ادبیات کلاسیک چین اشاره کرد، که نشاندهندهی تأثیر عمیق فرهنگ چینی بر نگرش او به صنعت بازیسازی و جوایز جهانی است.
او حتی به وضعیت اقتصادی چین و نحوه تأثیر آن بر صنعت بازی ویدیویی در کشورش اشاره کرد، که این به نوعی نشان از آن دارد که واکنش فنگ جی فراتر از یک اعتراض صرف به جوایز بوده و نگاهی عمیقتر به چالشهای فرهنگی و اقتصادی صنعت بازیسازی در چین دارد.
استفاده از چنین ارجاعات فرهنگی، نه تنها لحن گفت و گو فنگ جی را پیچیده و خاص میکند، بلکه پیام او را برای مخاطبان داخلی و خارجی تقویت میکند. این لحن به گونهای است که بیان اعتراضات را به یک موضوع فرهنگی و فلسفی بدل میکند و از آن به عنوان ابزاری برای نقد وضعیت موجود در صنعت بازیهای ویدیویی استفاده میکند.
چنین رویکردی، حتی اگر برای برخی مخاطبان سختفهم به نظر برسد، اما قدرت بیشتری در انتقال پیام فنگ جی دارد و نشان میدهد که او از جایگاهی فرهنگی و فکری به تحلیل جوایز و نحوه برگزاری آنها پرداخته است.
این ترکیب از نقد اجتماعی، فرهنگی و حرفهای، موجب میشود سخنان فنگ جی نه تنها به عنوان یک اعتراض ساده بلکه به عنوان یک فراخوان برای اصلاحات در فرآیندهای انتخاب جوایز و توجه به صنایع بازیسازی در چین در نظر گرفته شود.
انتقادات نسبت به فرآیند انتخاب بازی سال
شکایات درباره معیارهای انتخاب
یکی از اصلیترین انتقادات فنگ جی نسبت به جوایز بازیهای سال 2024، عدم شفافیت و مبهم بودن معیارهای انتخاب بود. او در گفت و گو خود به وضوح اعلام کرد که معیارهایی که برای انتخاب بازی سال استفاده میشود، به اندازه کافی واضح و روشن نیستند و این موضوع باعث ایجاد شک و تردید در میان توسعهدهندگان و بازیکنان میشود.
به گفته فنگ جی، روند ارزیابی بازیها باید بر اساس اصول و قواعد مشخصی باشد که بتوان به آنها اعتماد کرد، اما او معتقد است که جوایز بازیهای سال بیشتر تحت تأثیر عوامل غیرقابل پیشبینی و مبهم قرار دارند.
فنگ جی از این گلایه کرد که انتخاب بازی سال در برخی مواقع بیشتر بر اساس محبوبیت عمومی و تبلیغات، به جای ارزش واقعی هنری و نوآوری در بازیها انجام میشود. او همچنین به روند پنهان و غیرشفاف ارزیابی اشاره کرد و از اینکه توسعهدهندگان و بازیکنان نمیتوانند به وضوح درک کند که کدام معیارها در تصمیمگیریها تأثیرگذار است، انتقاد کرد. به نظر فنگ جی، این نوع ارزیابیها تنها باعث میشود که جوایز بیشتر شبیه به یک نمایش تبلیغاتی باشید تا یک ارزیابی دقیق و عادلانه از بازیها.
مشکلات در انتخاب بازی سال
یکی دیگر از انتقادهای فنگ جی، مربوط به مشکلات فنی و اجرایی در فرآیند انتخاب بازی سال بود. او به طور خاص اشاره کرد که بازی Black Myth: Wukong برای پنج جایزه نامزد شده بود و موفق به دریافت دو جایزه مهم شد، اما نتوانست جایزه بازی سال را کسب کند. فنگ جی بر این باور است که این نتیجه نه به دلیل عدم کیفیت بازی، بلکه به دلیل مشکلاتی در فرآیند اجرایی و انتخاب جوایز بوده است.
او معتقد است که در سالهای اخیر، بسیاری از بازیها که شایستگی بیشتری برای کسب جایزه بازی سال داشتند، به دلایل مختلف از جمله فشارهای تبلیغاتی یا مسائل تجاری نتوانستهاند به این جایزه دست پیدا کند. فنگ جی به وضوح اشاره کرد که تیمهای توسعهدهنده بازیها باید در موقعیتهای مشابه به بازی Wukong توجه بیشتری داشته باشند، زیرا اگر بازیهای با کیفیتی مانند Wukong نتوانند برنده جایزه بازی سال شوند، این نشاندهنده یک مشکل جدی در سیستم انتخاب جوایز است.
او همچنین به عدم حضور خود در مراسم جوایز اشاره کرد و این عدم حضور را به عنوان یک علامت از شکست در فرآیند انتخاب معرفی کرد. به عقیده فنگ جی، اگر جوایز به طور صحیح و بر اساس معیارهای شفاف و حرفهای برگزار میشدند، جایگاه بازی Wukong در این رویداد باید بهتر از آنچه که بود، میبود. این نقدها، در کنار ناراحتی فنگ جی، نمایانگر نگرانیهایی در مورد مشکلات اجرایی و شفافیت در انتخاب برندگان جوایز بازیهای سال است.
موفقیتهای بازی Black Myth: Wukong
نتایج تجاری و فرهنگی بازی
بازی Black Myth: Wukong یکی از موفقترین و مورد توجهترین بازیهای سالهای اخیر بوده است. این بازی که توسط Game Science توسعه داده شده، توانسته است در بازار جهانی به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. از نظر نتایج تجاری، Wukong توانسته است با جلب توجه وسیع بازیکنان و منتقدان، فروش بسیار خوبی داشته باشد.
این موفقیت تجاری نه تنها به دلیل کیفیت بالای بازی بلکه به دلیل همزمانی با افزایش محبوبیت بازیهای چینی در بازارهای جهانی نیز بوده است. تیم توسعهدهنده بازی توانسته است با ارائه گرافیک خارقالعاده، داستان جذاب و مکانیزمهای بازی نوآورانه، تجربهای منحصر به فرد برای بازیکنان به ارمغان آورد.
اما موفقیتهای Black Myth: Wukong به هیچ عنوان محدود به جنبههای تجاری نیست. فنگ جی در گفت و گو خود بر این نکته تأکید کرد که موفقیت این بازی نتیجهی یک برنامهریزی دقیق و استراتژی فرهنگی است.
او معتقد است که فرهنگ چینی و استعدادهای بومی چین در کنار محیط تجاری خاص این کشور، در نهایت باعث خلق یک بازی با استانداردهای جهانی شده است. به گفته فنگ جی، موفقیت بازی Wukong تصادفی نبوده است، بلکه نتیجهی ترکیب عمیق فرهنگ و هنر چین با نوآوریهای صنعت بازیسازی است.
این بازی از لحاظ فرهنگی نیز به شدت تأثیرگذار بوده است، زیرا داستان آن بر اساس داستانهای کلاسیک چینی و شخصیتهای افسانهای همچون سفر به غرب بنا شده است. این انتخابهای فرهنگی نه تنها موجب جذب بازیکنان چینی شد بلکه به دلیل جذابیت جهانی این داستانها، طرفداران زیادی در سایر کشورها پیدا کرد. به عبارت دیگر، Wukong یک پل ارتباطی میان فرهنگ بازیسازان چینی و جامعه جهانی بازیها بود که توانست بهطور موفقیتآمیزی در بازارهای بینالمللی حضور یابد.
پاسخ به انتقادات مبنی بر تصادفی بودن موفقیت
یکی از انتقاداتی که به موفقیت بازی Wukong وارد شده است، این است که برخی معتقدند این موفقیت تصادفی بوده و به دلایلی خارج از کنترل تیم توسعهدهنده به دست آمده است. این انتقاد بیشتر به این ایده اشاره دارد که موفقیت بازی به عوامل شانسی و غیرقابل پیشبینی مانند تبلیغات موفق یا حتی روند صعودی صنعت بازیهای چینی بستگی داشته است. فنگ جی به شدت این دیدگاه را رد کرد و در گفت و گو خود تأکید کرد که موفقیت بازی Wukong تصادفی نبوده است.
او معتقد است که این موفقیت نتیجهی تلاشهای مستمر، برنامهریزی دقیق و انتخابهای صحیح است که از طرف تیم توسعهدهنده صورت گرفته است. فنگ جی میگوید که بازی Wukong نتیجهی فرهنگ غنی چین و استعدادهای فراوان در صنعت بازیسازی این کشور است. او به این نکته اشاره کرد که هرچند تیم توسعهدهنده در ابتدا یک بازی مستقل ساخته است، اما این بازی از همان ابتدا با استانداردهای بالای جهانی توسعه یافته و هیچچیز در این موفقیت به شانس بستگی نداشته است.
او همچنین بیان کرد که Black Myth: Wukong نه تنها در چین بلکه در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته است و این نشاندهندهی این است که بازیهای چینی میتوانند در بازارهای بینالمللی موفق باشید.
فنگ جی معتقد است که این بازی یک نمونه عالی از توانمندیهای چین در صنعت بازیسازی است و به نوعی میتواند یک الگوی موفق برای سایر استودیوهای چینی باشد. از نظر او، موفقیت Wukong در واقع نشاندهندهی این است که چین به عنوان یک قدرت در صنعت بازیهای ویدیویی به سرعت در حال رشد است و این موفقیت نه تصادفی، بلکه نتیجهی تلاشهای فرهنگی و حرفهای است.
واکنشهای بازیکنان و جامعه بازیها
واکنشهای شما و جامعه آنلاین
پس از برگزاری جوایز بازیهای سال 2024 و اعتراضات فنگ جی، واکنشهای مختلفی از سوی بازیکنان و اعضای جامعه آنلاین به وقوع پیوست. بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف، نظرات خود را در مورد جوایز و تصمیمات هیئت داوران ابراز کردند. از یک سو، برخی بازیکنان از نتایج جوایز راضی بودند و تصمیمات داوران را درست و منطقی میدانستند، اما از سوی دیگر، تعدادی از بازیکنان اعتراضات فنگ جی را به دلایل خاص خود تأیید کردند و به ناعدالتیهای احتمالی در فرآیند انتخاب بازیها اشاره کردند.
یکی از نکات جالب توجه، جوکها و شوخیهایی بود که به طور غیرجدی درباره جوایز مطرح شد. کاربران ، به ویژه در پلتفرمهای چینی مانند ویبو، نظراتی به طنز و در قالب شوخی در خصوص انتخاب بازی سال و واکنشهای فنگ جی منتشر کردند.
به عنوان مثال، برخی از بازیکنان به شوخی میگفتند که شاید جوایز امسال بیشتر تحت تأثیر “قدرت تبلیغاتی” و “پشتیبانی مالی” قرار گرفتهاند و بازیهایی مانند Wukong که از لحاظ کیفیت بازی میتوانستند انتخاب شوند، به دلیل نداشتن این پشتوانهها نتوانستند به مقام اول دست یابند. این شوخیها به نوعی به عدم شفافیت در معیارهای انتخاب و تأثیرات غیرمستقیم تجاری بر فرآیند جوایز اشاره داشت.
البته باید توجه داشت که این جوکها و شوخیها بیشتر به نوعی انتقاد غیرمستقیم از رویکرد فعلی جوایز بازیها بودند تا اینکه به نقد مستقیم بازیها یا توسعهدهندگان. بسیاری از این واکنشها نشان داد که جامعه بازیها در این خصوص همچنان انتقادات زیادی به روند انتخاب و معیارهای موجود دارد، اما این انتقادات بیشتر از آنکه به صورت جدی مطرح شوند، به شکل طنز و شوخی بیان شدند.
دریافت جایزه انتخاب گیمر
بازی Black Myth: Wukong هرچند نتوانست جایزه بازی سال را به دست آورد، اما جایزه انتخاب گیمر را به خانه برد. این جایزه که به رای و نظر بازیکنان داده میشود، ارزش خاصی دارد زیرا نشاندهنده محبوبیت بازی در میان جامعه بازیکنان است. فنگ جی به این نکته اشاره کرد که دریافت این جایزه برای تیم توسعهدهنده بسیار مهم و ارزشمند بوده است، چرا که این جایزه به صورت مستقیم از سوی بازیکنان داده میشود و نه یک هیئت داوران.
در نظر فنگ جی، جایزه انتخاب گیمر تأکید بر کیفیت واقعی بازی و موفقیتهای آن در نزد مخاطبان است. او معتقد است که Wukong با تمام ویژگیهای برجستهاش توانسته است توجه و احترام بسیاری از بازیکنان را جلب کند. این جایزه نه تنها تأیید رسمی از سوی جامعه بازیکنان است، بلکه در واقع نوعی اعتبار جهانی برای بازی و تیم سازندهاش به شمار میرود. به گفته فنگ جی، این جایزه به خوبی نمایانگر تلاشهای تیم Game Science و موفقیتهای بازی در جذب بازیکنان از سراسر جهان است.
از سوی دیگر، این جایزه انتخاب گیمر به نوعی واکنش جامعه به نارضایتیهای مطرحشده توسط فنگ جی و تیم او نیز تلقی میشود. بسیاری از بازیکنان در نظرات خود ابراز کردند که بازی Wukong شایستهتر از آن بود که فقط به دریافت این جایزه بسنده کند و باید در جوایز دیگری نیز جایزه میبرد. با این حال، جایزه انتخاب گیمر میتواند نشاندهنده این باشد که حتی اگر بازیها نتوانند در تمامی دستهبندیها برنده شوند، همچنان میتوانند جایگاه ویژهای در دل بازیکنان پیدا کند.
این جایزه در نهایت اهمیت زیادی برای Wukong دارد چرا که از نظر فنگ جی، این جایزه نه تنها تأییدکننده موفقیت تجاری بازی است بلکه ارزشهای فرهنگی و هنری آن را نیز تقویت میکند. بنابراین، بازی که موفق به جلب اعتماد و رضایت بازیکنان شده باشد، به طور قطع یک پیروزی بزرگ به حساب میآید، حتی اگر نتوانسته باشد به عنوان بازی سال شناخته شود.
تحلیل نظر آلانا پیرس و نقش توسعهدهندگان در جوایز
دیدگاه آلانا پیرس
آلانا پیرس، نویسنده سابق IGN و یکی از اعضای برجسته تیم نویسندگان سونی سانتا مانیکا، در مورد واکنشهای احساسی تیم توسعهدهنده Game Science در مراسم جوایز بازیهای سال 2024 نظر خود را ابراز کرده است.
طبق گفته پیرس، توسعهدهندگان بازی Black Myth: Wukong که به وضوح در مراسم جوایز احساساتی شده بودند، در برخی لحظات به شدت تحت تأثیر نتیجه جوایز قرار گرفته و حتی در صفوف جلو نشسته و اشک میریختند. به گفته آلانا پیرس، این نوع واکنشها نشاندهندهی رابطه عمیق و شخصی تیم با پروژهشان است. احساساتی شدن اعضای تیم به دلیل عدم موفقیت در کسب جایزه بازی سال، نوعی سرمایهگذاری عاطفی را نشان میدهد که آنها در این پروژه انجام دادهاند.
پیرس همچنین اشاره کرده که این واکنشهای احساسی، به رغم اینکه از دیدگاه انسانی قابل درک است، ممکن است از لحاظ حرفهای و در بستر رویدادی چون جوایز بازیها کمی سوالبرانگیز به نظر برسد. او میگوید که اینگونه واکنشها ممکن است نشاندهندهی انتظارات بالای تیم از خودشان باشد، به طوری که نتایج جوایز برای آنها نه تنها در ابعاد شغلی، بلکه از نظر شخصی نیز اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
این موضوع میتواند حاکی از فشارهای روانی و توقعات زیادی باشد که تیمهای توسعهدهنده از خود دارند. از نظر آلانا، این واکنشها، هرچند احساسی و انسانی است، اما ممکن است باعث کاهش فضای رقابتی و روحیه اسپرتمانیشپ (روحیه رقابتی و ورزشی) در مراسمهایی مثل جوایز بازیها شود. به عبارت دیگر، اگر توسعهدهندگان در مواجهه با عدم موفقیت به شدت آسیبپذیر شوند و واکنشهای احساسی شدیدی نشان دهند، ممکن است این نوع رفتارها باعث کاهش انگیزههای مثبت و حرفهای در اینگونه رویدادها شود.
نتیجهگیری
در گفت و گو خود، فنگ جی، مدیر عامل Game Science و تهیهکننده بازی Black Myth: Wukong، انتقادات تندی را نسبت به فرآیند انتخاب جوایز بازیهای سال 2024 مطرح کرد. او به عدم شفافیت و مبهم بودن معیارهای انتخاب جوایز اعتراض داشت و این را به عنوان یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت بازی Wukong در دریافت جایزه بازی سال دانست و برای او جای تعجب دارد که چرا بازی Astro Bot باید برنده این جایزه شود.
به گفته فنگ جی، معیارهای انتخاب برندگان باید شفاف و قابل درک باشند، اما در جوایز امسال بیشتر بر اساس عواملی مانند محبوبیت و تبلیغات بازیها ارزیابی شده است تا ارزشهای واقعی هنری و نوآوری در صنعت بازیسازی.
همچنین، فنگ جی از واکنشهای احساسی تیم توسعهدهنده به نتایج جوایز انتقاد نکرد، بلکه آن را به عنوان نشانهای از سرمایهگذاری عاطفی و تلاش بیوقفه اعضای تیم در پروژه Wukong ارزیابی کرد.
او همچنین بر این نکته تأکید کرد که موفقیت تجاری و فرهنگی Wukong تصادفی نبوده و نتیجهای اجتنابناپذیر از ترکیب استعدادهای چینی، فرهنگ بومی و شرایط اقتصادی چین بوده است. فنگ جی در نهایت نشان داد که جوایز بازیهای سال باید به گونهای برگزار شوند که ضمن ارزیابی منصفانه بازیها، ارزشهای هنری و نوآوری در صنعت بازیسازی را نیز ترویج کند. پیشنهاد میشود که این بازی را با هدفون گیمینگ بازی کنید تا در دل اتفاقات آن حضور داشته باشید.
[wbsproductcard pid=11313]
جوایز بازیهای سال به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازیسازی، تأثیرات عمیقی بر روندهای این صنعت دارد. این جوایز نه تنها به برندگان اعتبار میدهند، بلکه میتوانند مسیر توسعه آینده بازیها را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، انتقادات فنگ جی نشان میدهد که فرآیند انتخاب جوایز ممکن است نیاز به اصلاحات داشته باشد تا به شکلی عادلانهتر و شفافتر به ارزیابی بازیها پرداخته شود.
تأثیر جوایز بازیهای سال بر صنعت بازیسازی میتواند در بلندمدت دو جنبه مختلف را در بر داشته باشد. از یک سو، این جوایز میتوانند محرک نوآوری و کیفیت در صنعت باشند، زیرا استودیوها و توسعهدهندگان به دنبال کسب این جوایز هستند و برای رسیدن به آنها، به کیفیت و نوآوری بیشتر توجه میکنند. از سوی دیگر، اگر معیارهای انتخاب جوایز مبهم و غیرشفاف باقی بماند، ممکن است بر روند توسعه بازیها تأثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد احساس نارضایتی و کاهش انگیزه در میان تیمهای توسعهدهنده شود.
در نهایت، برگزاری جوایز بازیهای سال باید به گونهای باشد که ضمن ترویج رقابت سالم و ارتقای کیفیت، به دقت و شفافیت در انتخاب برندگان توجه ویژهای داشته باشد. اگر این رویدادها بتوانند معیارهای انتخاب را بهبود بخشند و عدالت را در ارزیابی بازیها حفظ کنند، تأثیرات مثبتی بر صنعت بازیسازی خواهند داشت و میتوانند به رشد و تکامل بیشتر این صنعت کمک کند.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!