صحنههای موردعلاقه و تست سینمای خانگی با مهندسان برتر صدا
تست سینمای خانگی با مهندسان برتر صدا شاید عجیب باشه اما بهترین مندسان در باره نحوه تست ساندبار و سینمای خانگی حتی نظر دادند. اگر شما هم از علاقهمندان به سینمای خانگی هستید، این احتمال وجود دارد که هر شب برای شما شب فیلم باشد. بنابراین، طبیعی است که پس از سالها تماشای فیلم، لیستی از صحنههای تست مورد علاقه خود تهیه کنید، آن کلیپهای چهار یا پنج دقیقهای که سیستم سینمای خانگی شما را زمانی که دوستان و خانواده به خانهتان میآیند، به نمایش میگذارند.
در زیر، لیستی از صحنههای آزمایشی وجود دارد، برخی کلاسیک و برخی کاملاً جدید، که نگاهی جذاب به آنچه مهندسان AV به دنبال آن هستند، ارائه میدهد. شاید بهانه خوبی پیدا کنید تا یک یا دو فیلم جدید به مجموعه خود اضافه کنید.
دیوید بوش – مهندس ارشد تحقیق و توسعه، KEF
بلید رانر (1982) – دکارد با ریچل ملاقات میکند
یکی از معدود نمونههای تاریخ سینما که در آن موسیقی متن به طور یکپارچه با فیلم ترکیب میشود و به یک منظره صوتی تبدیل میشود، و هیچکس نمیداند که صداهای دیستوپیایی آیندهنگر موسیقی ونجلیس کجا پایان مییابد و شخصیتهای فیلم کجا آغاز میشوند. شاید به همین دلیل است که موسیقی متن رسمی شامل بخشهای بزرگی از دیالوگهای فیلم است. هر صحنهای در این فیلم یک شاهکار است، اما صحنهای که در آن دکارد و ریچل ملاقات میکنند از نظر صوتی برای بقیه داستان بسیار معنادار است، و با چند جمله، جو برای بقیه فیلم تنظیم میشود.
ترون: میراث (2010) – صحنه ورود به شبکه
این صحنه هم سام (پسر فلین) و هم ما را به “شبکه” معرفی میکند. این کار به شکلی استادانه از طریق سینتسایزرها و بخش برنجی حماسی توسط دفت پانک انجام میشود، که یکی از ماندگارترین موسیقیهای متن مدرن را ارائه میدهد که دنیای موسیقی فیلم و موسیقی الکترونیک را در هم میآمیزد و به یک کلاسیک تبدیل شده است.
2001: یک ادیسه فضایی (1968) – صحنه دالان ستارهای
بدون شک یکی از نمادینترین، جذابترین و بیزمانترین صحنههای تاریخ سینما. این صحنه قدرتمند، دیو را به عنوان مسافری در فضا و زمان در گردابی از سرعت و رنگ نشان میدهد که با موسیقی عجیب و سرد دیگرجهانی رکوئیم برای سوپرانو، متزو-سوپرانو، دو گروه کر مختلط و ارکستر اثر گیورگی لیگتی همراه است.
دانی دارکو (نسخه کارگردان) (2004) – صحنه اتوبوس مدرسه
این لیست ساده اما با دقت انتخاب شدهای از آهنگهای دهه 80 است که یک روحیه خاص را به تصویر میکشد. در این صحنه، آهنگ Head Over Heels از گروه Tears for Fears به طور برجستهای پخش میشود در حالی که دوربین با حرکت آهسته و پانورامیک ما را با تمام شخصیتهای درگیر در سرنوشت دونی در طول فیلم آشنا میکند.
یوشینوری اوگاتا – استاد صدا، مارانتز
الویس پریسلی (2022) – عزیزم، بیا خونه بازی کنیم
این اولین صحنه آوازخوانی در فیلم است و شامل یک مونولوگ، دیالوگ روی صحنه و صدای پسزمینه از تماشاگران میشود که عناصر زیادی برای بررسی به جز خود آوازخوانی ارائه میدهد.
بزرگترین شومن (2017) – هرگز کافی نیست
این صحنه شامل اجرایی در یک خانه اپرا است که در آن خوانندهای در مقابل یک ارکستر میخواند. همچنین مکالمهای در میان تماشاگران، صحنهای آرام قبل از شروع آواز و افزایش حجم صدا تا پایان آهنگ را شامل میشود.
007 زمانی برای مردن نیست (2021)
در ابتدای این فصل، 007 بر سر قبر ایستاده و در یک انفجار گرفتار میشود که به طور موقت شنوایی خود را از دست میدهد. افکتهای صوتی این وضعیت را به وضوح منتقل میکنند و تضاد بین این صحنه و صحنههای عادی یک نکته کلیدی در شنیدن است. پس از این، یک تعقیب و گریز با ماشین با صداهای شدید مانند صدای لاستیکها، صدای موتور و تیراندازی که در فیلمهای اکشن معمول است، رخ میدهد. در پایان این صحنه، یک افکت وجود دارد که صدای زنگ از پشت به جلو و از بالای سر حرکت میکند که این نیز یک نکته کلیدی در شنیدن است.
شینایچی یامائوچی – استاد صدا، دنون
میانستارهای (2014)
صحنهای فوقالعاده که در آن به دنبال زمینی دوم از کهکشانی دیگر در میان بحران انقراض انسانها هستیم. آیا جاذبه غیرعادی در سفینه فضایی هنگام عبور از کرمچاله، تأثیراتی که با آن مواجه میشود و صداهای جیرجیر داخل سفینه به خوبی بیان شدهاند تا واقعیت و حس ترس را منتقل کنند یا خیر. علاوه بر این، حس آزادی و احساس شناوری پس از عبور ایمن از کرمچاله به وضوح نشان داده شده است.
شکستناپذیر (2014)
این یکی از اولین آثار در دالبی اتموس است، اما سطح بالای صنعتگری آن حتی پس از ده سال نیز کاهش نیافته است. این یک محتوای عالی است که به شما اجازه میدهد واقعگرایی را به گونهای احساس کنید که گویی واقعاً در یک هواپیمای جنگنده هستید.
مأموریت غیرممکن (ملت یاغی) (2015)
یک اپرای زیبا در پسزمینه در حال پخش است، تا جایی که به صحنههای مبارزه و تیراندازی مرگبار میرسد که درست پشت صحنه رخ میدهند، و هم عمل و هم موسیقی به اوج خود میرسند. کلید پخش، داشتن همزمان وضوح و ظرافت موسیقی و همچنین تیزی و پویایی صحنههای اکشن در سطح بالا است. شما تجربهای از غوطهوری و سرگرمی خواهید داشت که توصیف آن دشوار است.
فیل میلروس – مدیر تجاری و مهندس میکس، PMC Pro
تاپ گان ماوریک (2022) – صحنه نبرد هوایی
در اواخر فیلم، صحنه نبرد هوایی احساسی از یک کابین خلبان تنگ و فشرده را با صدای فوقالعاده ایجاد میکند، حتی با وجود اینکه صدای خلبانان از داخل ماسکهای اکسیژن آنها ضبط شده است. طراحی صدا، جداسازی و پنینگ جتهای جنگنده تضمین میکند که شما احساس کنید در کابین خلبان FA-18 Super Hornet تام کروز هستید. این صحنه یک آزمون عالی برای دینامیک صدا است و در یک سیستم عالی، تقریباً شما را دچار حالت تهوع میکند!
شوالیه تاریکی (2008) – سرقت از بانک
صحنه ابتدایی فیلم یک اثر قدیمی اما خوب است. فضای صوتی آن خیرهکننده است و ترکیبی از افکتهای صوتی ظریف و کوبنده و صدای تیکتیک مانند مترونوم در موسیقی هانس زیمر را به هم میآمیزد. جو به طرز چشمگیری ساخته میشود تا زمانی که صحنه سرقت از بانک با برخورد حماسی یک اتوبوس مدرسه به دیوار به پایان میرسد. هر صدا شفاف، بهخوبی تعریفشده و با دقت فراوان ساخته شده است تا یک صحنه صوتی همهجانبه و فراگیر ایجاد کند.
خانه اژدها (2022) – غرش نهایی میلیس
موسیقی این سریال یک نمره سینمایی زیبا از رامین جوادی است. شما غرش اژدهای سیراکس را در قسمت اول میشنوید، اما غرش نهایی ملیس در قسمت 9، فصل 1 یک آزمون واقعی برای سیستم است. طراحی صدا استثنایی است زیرا هر اژدها بافت صوتی و شخصیت منحصر به فرد خود را دارد، برخی ظریف و برخی نه. این صحنه نمونهای برجسته از تاثیر و مقیاس خوب ساخته شده است.
جیمز تاد – مدیر ارشد خط تولید جهانی، هارمن لاکچری آدیو
شرکت هیولاها (2001) – تعقیب و گریز دربها
سینمای خانگی برای تمام اعضای خانواده است. موسیقی متن این فیلم فوقالعاده است و این صحنه با صداهای پویا از درهای کوبیده شدن، خندههای بوی که در انبار بزرگ طنینانداز میشود و هیجان سواری با مکانیزمهای حرکت درها آن را برجسته میکند. این صحنه را با سابووفرهای بهینهسازی شده برای دینامیک و اسپیکرهای مناسب برای ایجاد حس مقیاس در داخل انبار بزرگ به درستی اجرا کنید.
هانس زیمر زنده در پراگ (2017) – مجموعه دزدان دریایی کارائیب
برای ارزیابی عملکرد یک سیستم صوتی فراگیر، نیازی به گوش دادن به کل مجموعه نیست، اما سخت است که این کار را نکنید. این مجموعهای پویا و پرانرژی با بخشی نرم در وسط است. قطعات اول و آخر شامل لایههای ارکسترال از سازهای بادی برنجی خشن با طبلهای کوبنده و یک گروه کر برای پایان، همگی به رهبری تینا گوئو بر روی ویولنسل هستند. هنگام آزمایش یک سیستم، این مجموعه برای ارزیابی تنظیمات سابووفر و تعادل کانالها ایدهآل است، زیرا همه اسپیکرها مشغول انتقال پویایی این اجرای موسیقی به اتاق هستند.
بازیکن شماره یک آماده (2018) – مسابقه
به دلیل داشتن صدای فوقالعاده دالبی اتموس، این صحنه یک نمونه کلاسیک برای برجسته کردن دینامیکهای سابووفر، دینامیکهای اسپیکرهای جلویی و صدای فراگیر سریع است. یک سیستم عالی هیچ محدودیتی نخواهد داشت و در عین حال گوشهای شما را با اعوجاج اذیت نخواهد کرد.
پل وایت – رئیس مدیریت محصول، ابزارهای بصری، اپسون
مرد عنکبوتی شگفتانگیز (2012)
این صحنه در میدان تایمز، یک صحنه با کنتراست بالا را نشان میدهد که آزمون خوبی برای قابلیتهای HDR یک پروژکتور فراهم میکند. با نور نئون روشن در شب، جزئیات و تدرج رنگی پنلهای نئون در مقابل آسمان شب امکان مقایسه مناسب و آزمون عملکرد HDR را فراهم میکند.
شیر شاه (2019– لایو اکشن)
این صحنه که موفاسا را به تصویر میکشد، به شما اجازه میدهد تا فریمها را متوقف کرده و به جزئیاتی مانند سبیلها و چشمان شیر نگاه کنید. همه اینها بررسی وضوح و شفافیت پروژکتور را فراهم میکنند که میتوان از صحنههای با جزئیات بالا لذت برد. این امر برای توانایی نمایش دقیق جزئیات پیچیده و بافتهای ظریف کلیدی است.
فراموشی (2013)
صحنهای که مورگان فریمن در آن حضور دارد یکی از صحنههای مورد علاقه پل وایت برای آزمایش عملکرد نسبت کنتراست است. در ابتدا، مورگان فریمن در تاریکی کامل قرار دارد. سپس او سیگارش را با یک کبریت روشن میکند که نور به چهره و عینکهایش میتابد. اما نور کبریت بسیار روشن است و جزئیاتی که میخواهید ببینید بسیار ظریف هستند، در حالی که پسزمینه کاملاً تاریک باقی میماند. تفاوتهای بین نور روی چهرهاش، درخشش روی عینکهایش و پسزمینه کاملاً سیاه یک آزمون واقعی است.
پیتر کومو و تیم طراحی وارفیدیل
شوالیه تاریکی (2008) – چپ شدن کامیون جوکر
این یکی از صحنههای مورد علاقه تیم طراحی Wharfedale برای آزمایش اسپیکرها و سابووفرها است. موسیقی متن درخشان، که توسط هانس زیمر و جیمز نیوتون هاوارد ساخته شده است، بینندگان را درگیر و قلبهایشان را به تپش میاندازد. برای بررسی دینامیک کلی، این صحنه واقعاً توانایی سیستم اسپیکر شما را به چالش میکشد.
وقتی که جوکر، با بازی درخشان هیث لجر، دومین شلیک بازوکا را انجام میدهد و بتمن برای انجام کار خود وارد میشود، فیلم واقعاً شروع به اوج گرفتن میکند! به جلو بروید تا 1 ساعت و 18 دقیقه و وقتی که کامیون جوکر یک پشتک میزند، سابووفرهای شما باید اتاق را بلرزاند، احتمالاً باعث شکایت از سر و صدا از سوی همسایگان شما خواهد شد!
بیبی درایور (2017) – فرار از سرقت بانک
هماهنگی موسیقی با رویدادهای روی صفحه در صحنه آغازین تجربهای جذاب ایجاد میکند و قدرت یک موسیقی متن خوب انتخاب شده در داستانگویی فیلم را نشان میدهد. هر سیستم سینمای خانگی که واقعاً بتواند این موسیقی متن را به خوبی اجرا کند، نیاز به مقیاس، سرعت، زمانبندی، توانایی دینامیک و بیان میانرده فراوانی دارد تا یک میدان صوتی جذاب ایجاد کند و بیننده را در انرژی موسیقی غرق کند بدون اینکه گوشهایشان را اذیت کند.
کلام آخر
سینمای خانگی به یکی از جذابترین و لذتبخشترین تجربیات برای علاقهمندان به فیلم تبدیل شده است. صحنههای تستی که توسط مهندسان AV و مهندسان برتر برند هایی مانند دنون، هارمن کاردن و KEF انتخاب شده است، نشاندهنده توجه به جزئیات و اهمیت کیفیت صدا و تصویر در انتقال تجربه واقعی فیلمها هستند. از موسیقیهای تلفیقی و صدای فراگیر در صحنههای اکشن گرفته تا جزئیات بصری در نمایشهای HDR، همه و همه نشاندهنده تکنولوژی پیشرفته و هنر مهندسی در ایجاد تجربههای صوتی و تصویری بینظیر هستند.
این لیست صحنههای آزمایشی، نه تنها به شما کمک میکند که از عملکرد سیستم سینمای خانگی خود اطمینان حاصل کنید، بلکه بهانهای برای اضافه کردن فیلمهای جدید به مجموعه شما خواهد بود. هر صحنه، داستانی از قدرت تکنولوژی در ایجاد تجربههای فراموشنشدنی روایت میکند و به ما یادآوری میکند که سینما، ترکیبی از هنر و علم است که با هم برای خلق لحظاتی ناب و به یادماندنی همگام میشوند.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!