اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

دلایل اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

در این مقاله به دلایل اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024 میپردازیم. مشابه با اینکه مردم بعد از کاهش شدت کرونا با انتقام به تعطیلات رفتند، این تابستان نیز به سینماها بازگشتند. با وجود اینکه باکس آفیس داخلی این فصل با درآمد 3.6 میلیارد دلار (بر اساس گزارش Comscore) حدود نیم میلیارد دلار کمتر از تابستان گذشته با 4.09 میلیارد دلار بود، این عمدتاً به دلیل عدم حضور یک فیلم مارول در آغاز سنتی فصل تابستان در اوایل ماه می بود که به علت تأثیرات اعتصابات هالیوود اتفاق افتاد (فیلم‌های “ددپول و ولورین” تا اواخر جولای به اکران نرسیدند).

تابستان گذشته، فیلم “نگهبانان کهکشان 3” در تاریخ 5 می اکران شد و 359 میلیون دلار فروش داخلی داشت. در شهر هالیوود نگرانی‌هایی به وجود آمد، چرا که بیم آن میرفت که سینما رفتن در حال افول باشد. اما باکس آفیس‌ها مقاومت بی‌وقفه‌ای نشان دادند، وقتی که فیلم “Bad Boys: Ride or Die” از شرکت سونی در اوایل ژوئن با 56.5 میلیون دلار فروش آغازین، جرقه‌ای را روشن کرد و موجی از فیلم‌های رویداد محور را آغاز کرد.

9 فیلم تابستانی از مرز 100 میلیون دلار عبور کردند در مقایسه با 13 فیلم در سال گذشته در همین مقطع زمانی، در حالی که چهار فیلم بیش از 200 میلیون دلار فروش داشتند در مقایسه با پنج فیلم در تابستان 2023. مواردی وجود دارند که این تابستان را به یک موفقیت بازگشت تبدیل کردند.

این فصل در حال حاضر 64 درصد از 5.6 میلیارد دلار باکس آفیس سال 2024 را به خود اختصاص داده است، از فیلم‌هایی با بودجه بزرگ گرفته تا تماشاگران لاتین و انگلیسی-اسپانیایی که افتتاحیه‌های فیلم‌ها را فراتر از پیش‌بینی‌ها پیش بردند. اما در تابستان 2024 لحظات شگفت‌انگیز دیگری نیز وجود داشت. در اینجا آنها را بررسی میکنیم.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

بازاریابی فیلم‌ها هوشمندانه شد

این تابستان، استودیوها با نتایج جدی، چشم‌انداز رسانه‌ای همیشه در حال تغییر را شکافتند و مهار کردند. بیایید به بازاریابی فیلم‌ها در طول زمان نگاهی بیندازیم. زمانی استودیوها وظیفه داشتند که موضوعات فوق‌العاده‌ای را از طریق تلویزیون پخش کنند. این امر به تدریج به هدف قرار دادن گروه‌های مختلف بینندگان از طریق تلویزیون‌های کابلی خطی تکامل یافت.

امروزه بازاریابی بیشتر به هدف‌گذاری دقیق در فضای دیجیتال تبدیل شده است. استودیوها چه محتوایی را به کدام مخاطبان نشان میدهند؟ استودیوها این مخاطبان را کجا پیدا میکنند؟ منابع صنعتی میگویند که در این تابستان، هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی خطی کمتر بود و به جای آن تبلیغات دیجیتال بیشتری مورد استفاده قرار گرفت. استودیوها به شیوه‌هایی که قبلاً استفاده نمیکردند و با قیمت‌های ارزان‌تر، مردم را به سینماها جذب کردند.

از جمله کسانی که این را به خوبی درک کردند، شرکت Neon با رونمایی مرموز کلیپ‌های فیلم Longlegs و مخفی کردن ماهرانه نیکلاس کیج، ستاره فیلم، در کمپین تبلیغاتی بود. هزینه کل تبلیغات و پخش این فیلم کمتر از 10 میلیون دلار بود. این بازاریابی به‌طور خاص دوستداران ژانر وحشت را هدف قرار داد و نتیجه آن یک فروش داخلی 73.5 میلیون دلاری بود. بالاتر از همه، Neon (و پارامونت با فیلم A Quiet Place: Day One) نشان دادند که ژانر وحشت در بازاریابی قابل پیش‌بینی نیست.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

تعداد زیادی از فیلم‌های وحشتناک که در اوایل سال جاری اکران شدند، فروش‌های بسیار پایینی داشتند: Abigail با 10.2 میلیون دلار، Imaginary با 9.9 میلیون دلار و The First Omen با 8.3 میلیون دلار. صنعت معتقد بود که این ژانر، که پس از کرونا بسیار قوی شده بود، به سقف خود رسیده است. شاید در بازاریابی، به جای فاش کردن کامل فیلم، ایجاد یک حس و یا احساس خاص مورد نیاز باشد، و در مورد فیلم‌های وحشت، ایجاد یک حس دلهره.

دنباله‌ای برای فیلم اصلی 1996 Twister سال‌ها به تعویق افتاد، چون مدیران استودیو نمیتوانستند تصمیم بگیرند چگونه میتوان هیجان فیلم را افزایش داد. برای فیلم Twisters از یونیورسال/وارنر براز، یک منبع مشاهده کرد که بازسازی این فیلم درباره تعقیب‌کنندگان طوفان اساساً شبیه به یک سگ در حال تعقیب یک ماشین است. وقتی سگ به ماشین رسید، چه اهمیتی دارد؟

ترفند کمپین این بود که مخاطبان را با یک سواری 100 مایل بر ساعتی فیلم جذب کنند، اما چیزی فراتر از آن هم وجود داشت: شخصیت‌ها تکنولوژی‌ای برای مهار، یا به عبارتی متوقف کردن طوفان داشتند. اساساً، در هر تبلیغ، هدف این بود که مخاطبان بالقوه را وادار کنند تا بدانند در ادامه چه اتفاقی می‌افتد.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

ما قبلاً این تاکتیک کلیف‌هنگر (پایان دراماتیک) را دیده‌ایم، در تریلر فیلم Flight (2012) با بازی دنزل واشنگتن، که با نشان دادن هواپیمایی که وارونه شده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست که آن کمپین تبلیغاتی توسط یکی از کارشناسان بازاریابی پارامونت در آن زمان و اکنون رئیس Sony Motion Pictures، جاش گرینستاین، نظارت میشد، کسی که اثر انگشت تیم او در فیلم It Ends With Us، که بازگشت فیلم‌های عاشقانه زنانه را رقم زده است، به خوبی دیده میشود.

سونی فیلم It Ends With Us با بازی بلیک لایولی و جاستین بالدونی از استودیوهای Wayfarer را مانند یک فیلم از نیکلاس اسپارکس به فروش رساند، با استفاده از حرکات تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی که حول محور علاقه شخصیت زن اصلی به گل‌ها و خط تولید زیبایی بلیک لایولی، فارغ‌التحصیل سریال Gossip Girl، بود.

باب ایگر، مدیر عامل دیزنی، و آلن برگمن، رئیس دیزنی اینترتینمنت، و تیم آن‌ها تصمیم گرفتند فیلم‌های کمتر اما با کیفیت‌تری بسازند. در مجموع، دیزنی با نزدیک به 1.5 میلیارد دلار فروش داخلی، در صدر همه استودیوها در تابستان امسال قرار دارد، که 18 درصد آن مربوط به احیای عنوان‌های Kingdom of the Planet of the Apes و Alien: Romulus از فاکس قرن بیستم است. یونیورسال با 737.2 میلیون دلار در رتبه دوم و سونی با Crunchyroll با 521.1 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارند.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

تاثیر BookTok در باکس آفیس

امروزه گزارش‌ها نشان میدهند که زیرصفحه BookTok در تیک‌تاک با 36.2 میلیون پست 108 میلیارد بازدید به دست آورده است. تنها هشتگ نویسنده Colleen Hoover در تیک‌تاک 2 میلیارد بازدید دارد، تا پایان سال 2023، تعداد 25 میلیون کتاب به فروش رسانده است. اولین اقتباس سینمایی از کتابی از هوور، It Ends With Us، بیش از 125 میلیون دلار فروش داخلی از یک افتتاحیه 50 میلیون دلاری داشته و تاکنون به مرز 250 میلیون دلار در سراسر جهان نزدیک شده است.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

خانواده‌ها برای رفتن به سینما پول خرج میکنند

پیش از کووید و در دوران کووید، استودیوها مشتاق بودند استراتژی انتشار همزمان در سینما و خانه را اجرا کنند، با این باور که محتوای با کیفیت اگر در خانه بماند، به راحتی خانواده‌هایی را که مایل به صرف هزینه اضافی برای پارکینگ و پاپ‌کورن نیستند، راضی میکند.

اما به این نکته توجه کنید: این تصور که خانواده‌ها دوست ندارند به سینما بروند، درست نیست. نمونه‌های اخیر این تابستان شامل Inside Out 2 با فروش 647 میلیون دلار که پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی تا به حال شده است، Despicable Me 4 با 350 میلیون دلار که سومین عنوان پرفروش در ایالات متحده در فرنچایز 14 ساله Illumination است، و The Garfield Movie با 91.9 میلیون دلار. همه این فیلم‌ها توسط خانواده‌هایی که با کودکان پر سر و صدا به سینماها رفتند و پول خرج کردند، تقویت شدند.

اوج‌گیری باکس آفیس تابستان 2024

کلام آخر

تابستان 2024 نشان داد که سینما رفتن هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در دل مخاطبان دارد و صنعت فیلم‌سازی میتواند با نوآوری و بازاریابی هوشمندانه، تماشاگران را به سینماها بازگرداند. هرچند که تابستان امسال از نظر درآمد باکس آفیس نسبت به سال گذشته کاهش داشت، اما این فصل با بازگشت قدرتمند فیلم‌های بزرگ و تأثیرگذاری پلتفرم‌های دیجیتال، توانست بار دیگر علاقه به سینما را زنده کند.

موفقیت فیلم‌های ژانر وحشت و فیلم‌های خانوادگی نشان داد که تماشاگران همچنان آماده‌اند برای تجربه سینمایی هیجان‌انگیز هزینه کنند. با توجه به این روند مثبت، میتوان امیدوار بود که سینما در آینده نزدیک به مسیر اصلی خود بازگردد و دوباره رونق گیرد. برای دیدن این فیلم ها در خانه از ساندبار استفاده کنید برای تلویزیون و برای دیدن این فیلم ها در موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ از هدفون و اسپیکر کامپیوتر استفاده کنید.