اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane

Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane اعتراض کرد

چندی پیش خبر اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane منتشر شد. نتفلیکس اخیراً پوستری از فصل دوم سریال آرکین که به نظر میرسید توسط هوش مصنوعی طراحی شده بود، پس از انتقادهای فراوان حذف کرد. این اقدام باعث واکنش شدید از سوی یکی از کارکنان Riot Games شد که آن را بی‌احترامی به هنرمندان شگفت‌انگیزی که روی این سریال کار کرده‌اند توصیف کرد.

این پوستر، که دست شخصیت «وای» در آن به صورت غیرطبیعی طراحی شده بود (یکی از علائم رایج استفاده از هوش مصنوعی)، توسط یکی از کاربران توییتر مشاهده شد. پس از اینکه شخص دیگری این موضوع را مایه‌ ناامیدی و بی‌احترامی نامید، الکس شاهمیری، مدیر برند آرکین، پاسخ داد آنها سیاستی سخت‌گیرانه مبنی بر عدم استفاده از هوش مصنوعی در هرچیزی که به آرکین مرتبط باشد دارند، چون این کار بی‌احترامی به هنرمندان فوق‌العاده‌ای است که روی این سریال کار کرده‌اند. این تصویر یک اشتباه بود و اکنون حذف شده است.

اما برخی افراد به این پاسخ انتقاد کردند و پرسیدند که آیا این سیاست فقط مختص آرکین است یا سایر پروژه‌های Riot Games مانند ولورانت و لیگ آو لجندز را نیز شامل میشود. شاهمیری در پاسخ گفت که او فقط میتواند درباره پروژه‌ای که روی آن کار میکند صحبت کند. از دیدگاه شخصی او هوادار هوش مصنوعی نیست، زیرا چیزی که هنر را خاص میکند، ارتباط و احساس انسانی آن است. چه از طریق هنر، موسیقی، یا هر رسانه خلاق دیگری.

اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane

چرا شرکت‌ها از هنر هوش مصنوعی استفاده میکنند ؟

شرکت‌ها همچنان به دلایل مختلف از هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی استفاده میکنند، با وجود جنجال‌ها و نگرانی‌های اخلاقی که پیرامون آن وجود دارد. هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی میتواند هزینه‌ها را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. استفاده از این ابزارها نیاز به پرداخت دستمزد، مزایا و گاهی هزینه‌های مجوز را از بین میبرد و برای شرکت‌هایی که محدودیت بودجه دارند، گزینه‌ای جذاب به شمار میرود.

تولید آثار هنری با هوش مصنوعی معمولاً سریع‌تر از روش‌های سنتی است. شرکت‌هایی که با ضرب‌الاجل‌های سخت مواجه هستند، ممکن است برای تولید سریع پیش‌نویس‌ها یا حتی نسخه نهایی، به هوش مصنوعی روی آورند. همچنین، ابزارهای هنری هوش مصنوعی میتوانند طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، تم‌ها و واریاسیون‌ها را با ورودی کم تولید کنند. این قابلیت برای شرکت‌هایی که نیاز به حجم زیادی از محتوا دارند، مانند توسعه‌دهندگان بازی، تبلیغ‌کنندگان یا تولیدکنندگان محتوا، بسیار مفید است.

از طرفی، هوش مصنوعی میتواند برای تولید سریع نمونه‌های اولیه یا ایده‌های مختلف هنری استفاده شود. حتی اگر محصول نهایی نیاز به اصلاح توسط انسان داشته باشد، طرح‌های اولیه تولیدشده توسط هوش مصنوعی میتوانند جرقه‌ای برای ایده‌پردازی یا هدایت پروژه باشند. برای شرکت‌های کوچک‌تر یا استارتاپ‌هایی که منابع محدودی دارند، هنر هوش مصنوعی روشی در دسترس برای تولید تصاویر و گرافیک‌های مورد نیاز است، بدون نیاز به استخدام هنرمند یا برون‌سپاری کار طراحی.

برخی شرکت‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی برای نشان دادن پذیرش تکنولوژی‌های جدید استفاده میکنند. استفاده از هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است با استراتژی کلی آن‌ها برای به‌روز و پیشرو نشان دادن خود هماهنگ باشد. در برخی موارد، شرکت‌ها ممکن است از پیامدهای اخلاقی استفاده از هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی آگاه نباشند، به ویژه در مورد حقوق مالکیت فکری، نگرانی‌های مربوط به نیروی کار، یا جایگزینی هنرمندان انسانی.

اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane

چالش‌ها و واکنش‌های منفی

با وجود این دلایل، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل استفاده از هوش مصنوعی به جای هنرمندان انسانی با واکنش‌های شدید مواجه میشوند. موضوعاتی مانند:

  • نگرانی‌های اخلاقی در مورد تضعیف ارزش خلاقیت انسانی.
  • اختلافات حقوقی بر سر استفاده هوش مصنوعی از آثار موجود برای آموزش.
  • مشکلات کیفی مانند اشتباهات یا نبود عمق احساسی در آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی، معمولاً مطرح میشوند.

اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane

نفوذ هوش مصنوعی به صنایع مختلف

درست مانند صنعت هنرهای بصری، هوش مصنوعی در صنعت صدا نیز فرصتی برای پیشرفت و در عین حال چالشی برای اصالت و خلاقیت انسانی ایجاد کرده است. همان‌طور که برندهایی مانند Riot Games در پروژه‌های خود مرزهای استفاده از هوش مصنوعی را تعریف کرده‌اند، شرکت‌های فعال در حوزه صدا نیز باید تعادل مناسبی میان استفاده از هوش مصنوعی و احترام به خلاقیت و تخصص انسانی برقرار کنند. احترام به تجربه و احساس انسانی، چه در هنر و چه در صدا، کلید موفقیت در مواجهه با این فناوری جدید خواهد بود.

همان‌طور که هوش مصنوعی برای تولید پوسترهای بصری مورد استفاده قرار میگیرد، در طراحی صنعتی سیستم‌های صوتی مانند هدفون و اسپیکر نیز به کار گرفته میشود. طراحی ظاهری این محصولات میتواند توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهینه‌سازی شود. اما همان نگرانی‌هایی که در مورد اصالت هنر در پوسترهای بصری وجود دارد، در اینجا نیز قابل‌توجه است. آیا این طراحی‌ها بازتابی از خلاقیت انسانی هستند یا صرفاً خروجی‌های داده‌محور هوش مصنوعی؟

اعتراض Riot Games به پوستر AI فصل دوم Arcane

کلام آخر

استفاده از هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی همچنان موضوعی بحث‌برانگیز است که مزایای اقتصادی و عملی آن در برابر چالش‌های اخلاقی، کیفی و حرفه‌ای قرار دارد. در حالی که این فناوری میتواند به شرکت‌ها در صرفه‌جویی هزینه و زمان کمک کند، واکنش‌ها و اعتراضاتی از سوی هنرمندان و مخاطبان نشان میدهد که ارزش خلاقیت انسانی و احترام به تلاش‌های هنری همچنان اهمیت زیادی دارد.

شرکت‌ها باید هنگام استفاده از هوش مصنوعی برای تولید هنر، به پیامدهای اخلاقی و اجتماعی این تصمیم توجه داشته باشند و راه‌هایی بیابند که فناوری را به جای جایگزینی، به عنوان ابزاری مکمل برای هنرمندان به کار گیرند. رعایت حقوق مالکیت فکری، شفافیت در استفاده از داده‌ها، و احترام به اصالت هنر انسانی از جمله مواردی است که میتواند به ایجاد تعادلی میان بهره‌گیری از فناوری و حفظ ارزش‌های هنری کمک کند.