معرفی فیلم ترمیناتور
جیمز کامرون درباره خطرات هوش مصنوعی 40 سال پس از ترمیناتور گفت: “به شما هشدار دادم… و شما گوش نکردید!”
در این مقاله به فیلم ترمیناتور 1984؛ اولین هوش مصنوعی تاریخ میپردازیم. جیمز کامرون، کارگردان برنده جایزه اسکار، در حال بررسی پروژه معروفی است که نزدیک به 40 سال پیش ساخته و معتقد است که این پروژه هشداری برای وقایعی است که امروز در حال وقوع هستند. این کارگردان 68 ساله در مصاحبه اخیر درباره دیدگاههایش نسبت به بحثهای جاری درباره هوش مصنوعی که به یکی از مسائل اصلی اعتصاب اخیر SAG-AFTRA علیه استودیوهای هالیوود تبدیل شده، صحبت کرده است.
در این گفتگو، کامرون به فیلم خود در سال 1984 به نام ترمیناتور اشاره کرد که در آن آرنولد شوارتزنگر نقش یک سایبورگ قاتل (به انگلیسی: Cyborg، کوتاه شده سایبرنتیک، به انگلیسی: Cybernetic و ارگانیسم به انگلیسی: Organism، یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است) را ایفا میکرد. وی با بیان اینکه کاملاً نگرانی در مورد پیشروی بیش از حد هوش مصنوعی را به اشتراک میگذارد، گفت که فکر میکند هوش مصنوعی بزرگترین خطر است.
کارگردان فیلمهای آواتار و تایتانیک افزود: “من فکر میکنم که وارد مسابقه تسلیحاتی مشابه با مسابقه تسلیحات هستهای با هوش مصنوعی خواهیم شد و اگر ما آن را نسازیم، قطعاً دیگران خواهند ساخت و سپس این مسئله تشدید خواهد شد. شما میتوانید تصور کنید که هوش مصنوعی در میدان نبرد حضور داشته باشد و کل جنگ به دست کامپیوترها با سرعتی انجام شود که انسانها دیگر قادر به مداخله نباشند و هیچ توانایی برای کاهش تنشها وجود نداشته باشد.”
در کنفرانس مطبوعاتی که برای اعلام قصد اتحادیه برای اعتصاب علیه AMPTP (اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و تلویزیون آمریکا) برگزار شد، دانکن کرابتری-ایرلند، مدیر اجرایی ملی و مذاکرهکننده ارشد SAG-AFTRA، گفت پیشنهاد ‘پیشگامانه’ هوش مصنوعی را به آنها دادند، و پیشنهاد کردند که بازیگران پسزمینه بتوانند اسکن شوند، یک روز دستمزد دریافت کنند و شرکتهایشان باید صاحب آن اسکن، تصویر و شباهت آنها شوند و بتوانند برای همیشه در هر پروژهای که بخواهند از آن استفاده کنند، بدون هیچ رضایتی و بدون هیچ جبرانی.
در بیانیهای پیش از تصمیم اتحادیه، AMPTP گفت که پیشنهاد آنها به SAG-AFTRA (اتحادیه بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا) شامل یک پیشنهاد پیشگامانه هوش مصنوعی است که از شباهتهای دیجیتالی بازیگران محافظت میکند. آرنولد شوارتزنگر، ۷۵ ساله، اخیراً درباره جیمز کامرون صحبت کرده و او را به خاطر پیشبینی آینده هوش مصنوعی در فیلمهای ترمیناتور تحسین کرده است. شوارتزنگر گفته که این پیشبینی اکنون به واقعیت تبدیل شده است.
این بازیگر در ماه گذشته طی رویدادی به نام «شبی با آرنولد شوارتزنگر» در لسآنجلس، درباره نگرانیهای فعلی پیرامون هوش مصنوعی گفت که امروز، همه از آن ترسیدهاند، از اینکه به کجا خواهد رسید. و در فیلم ترمیناتور، درباره ماشینهایی صحبت میشود که خودآگاه میشوند و کنترل را به دست میگیرند.
شوارتزنگر از نبوغ نویسندگی در فیلم علمیتخیلی کامرون تمجید کرد و اشاره کرد که در آن زمان فقط به سطحی از هوش مصنوعی دست یافته بودند. بنابراین دیگر یک فانتزی یا چیزی مربوط به آینده نیست و این نشاندهنده نویسندگی فوقالعاده جیم کامرون است. جیمز کامرون، فیلمساز کانادایی برنده اسکار، میگوید که با کارشناسان حوزه هوش مصنوعی که معتقدند پیشرفتهای این فناوری خطری جدی برای بشریت به همراه دارد، موافق است. کامرون برای فیلمهایش مانند «تایتانیک» و «آواتار» تحسینهای بسیاری دریافت کرده است.
بسیاری از افرادی که به عنوان پیشگامان هوش مصنوعی شناخته میشوند، اخیراً نسبت به نیاز به تنظیم قوانین برای کنترل این فناوری که به سرعت در حال پیشرفت است و قبل از اینکه تهدیدی بزرگتر برای بشریت ایجاد کند، هشدار دادهاند. کامرون گفت که مهم است بررسی کنیم چه کسانی این فناوری را توسعه میدهند و آیا آنها این کار را برای سودجویی انجام میدهند یا برای دفاع، که او آن را آموزش پارانویا نامید.
هوش مصنوعی و اعتصابات نویسندگان و بازیگران هالیوود
استفاده از هوش مصنوعی و نیاز به تنظیم قوانین در این زمینه یکی از مسائل مورد اختلاف در اعتصابات جاری نویسندگان و بازیگران در ایالات متحده بوده است. حدود 160,000 بازیگر و دیگر حرفهایهای رسانهای به عنوان بخشی از اتحادیه SAG-AFTRA در اعتصاب هستند و به بیش از 11,000 عضو اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA) پیوستهاند که از اوایل ماه می در اعتصاب بودهاند.
این اتحادیهها بر این باورند که هنرمندان نیاز به محافظت دارند تا تصاویر و هنرشان بدون رضایت آنها توسط فناوری هوش مصنوعی استفاده نشود، و نویسندگان نیز معتقدند که استودیوها نباید اجازه داشته باشند که از هوش مصنوعی برای نوشتن فیلمنامهها استفاده کنند.
فران درشر، رئیس اتحادیه SAG-AFTRA، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که گر در حال حاضر محکم نایستیم، همه ما در مشکل خواهیم بود. ما همه در خطر جایگزینی با ماشینها خواهیم بود. کامرون گفت که او معتقد نیست این فناوری در حال حاضر یا به زودی در سطحی باشد که بتواند نویسندگان را جایگزین کند، به ویژه به این دلیل که مسئله هرگز این نیست که چه کسی آن را نوشته است، بلکه این است که آیا داستان خوبی است؟
او گفت: “من شخصاً باور ندارم که یک ذهن بیجسم که فقط آنچه دیگر ذهنهای مجسم درباره زندگی، عشق، دروغ، ترس و مرگ گفتهاند را بازگو میکند و آن را به یک سالاد کلمات تبدیل میکند، بتواند چیزی را ارائه دهد که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. کامرون گفت که در حالی که او قطعاً علاقهای به این ندارد که هوش مصنوعی فیلمنامههایش را بنویسد، زمان نشان خواهد داد که این فناوری چه تاثیری بر صنعت خواهد داشت.
او در پاسخ به این پرسش که آیا به احتمال پذیرش یک فیلمنامه تولید شده توسط هوش مصنوعی باز است، گفت: “بگذارید 20 سال صبر کنیم، و اگر هوش مصنوعی جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه را برد، آن وقت باید آن را جدی بگیریم.”
کلام آخر
بهطور کلی، فیلم “ترمیناتور” که توسط جیمز کامرون ساخته شده است، نه تنها به عنوان یکی از آثار برجسته در ژانر علمی-تخیلی شناخته میشود، بلکه به عنوان یک هشدار جدی نسبت به خطرات پیشرفتهای فناوری هوش مصنوعی نیز مطرح شده است. چهار دهه پس از انتشار این فیلم، بحثهایی که کامرون در فیلم خود مطرح کرده بود، امروزه به یکی از مسائل محوری در جوامع علمی و صنعتی تبدیل شده است. برای این که از دیدن این سری از فیلم ها لذت ببرید پیشنهاد میشود از ساندبار برای تلویزیون استفاده کنید و برای دیدن با کامپیوتر، موبایل و تبلت حتما از هدفون باکیفیت استفاده کنید.
همانطور که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است، ضرورت توجه به تأثیرات آن بر زندگی انسانها بیش از پیش احساس میشود. کارگردانانی مانند کامرون، با پیشبینی دقیق خود، تلاش کردهاند تا توجه مردم و متخصصان را به این خطرات جلب کنند و بحثهای لازم را در این زمینه راهاندازی کنند. اکنون که این فناوری به طور فزایندهای در حال گسترش است، به نظر میرسد که هشدارهای مطرح شده در “ترمیناتور” باید به عنوان یک یادآوری جدی مورد توجه قرار گیرند تا از پیامدهای ناخواسته آن جلوگیری شود.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!