علت خستگی گوش و راهکارهای جلوگیری از آن
اگرچه مشکل خستگی گوش از نظر فنی یک تشخیص بالینی نیست، اما تقریبا همه افراد پس از قرار گرفتن در سطح صدای کافی برای مدت زمان کافی آن را تجربه کردهاند. برای کسانی که با اسپیکر یا هدفون خود زیاد به موسیقی یا محتوای صوتی گوش میدهند، یا نوازندگان، تهیهکنندگان و مهندسان صدا، درک بیشتر جنبههای کمی و کیفی خستگی گوش (و نحوه جلوگیری از آن) برای درک بهتر خود و کارشان مهم است.
خستگی گوش چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟ خستگی گوش یک پدیده فیزیکی و روانشناختی است که در آن حس شنوایی ما با گذشت زمان و در معرض فشار صوتی بدتر میشود. با شروع خستگی گوش، واقعگرایی خود را در درک کامل آنچه میشنویم از دست میدهیم، که منجر به تصمیمگیری ضعیف حتی در کار تولید موسیقی میشود. در این مقاله، جزئیات بیشتری در مورد اینکه خستگی گوش چیست، چه چیزی باعث آن میشود، و مهمتر از همه، راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از آن در حین کار کردن را توضیح خواهیم داد.
خستگی گوش چیست ؟
ابتدا باید اشاره کرد که خستگی گوش کاملا برگشتپذیر است و با آسیب شنوایی بسیار متفاوت است. آسیب یا از دست دادن شنوایی، چه مژک (موهای ریز درونی که در معرض امواج صوتی میلرزند)، حلزون گوش (حفره پر از مایع و مارپیچی شکل موجود در گوش داخلی)، پرده گوش (لایه نازک و دایرهای که گوش خارجی شما را از گوش میانی جدا میکند)، عصب شنوایی یا هر بخش دیگری از سیستم شنوایی شما باشد، میتواند موقت یا دائمی باشد. خستگی گوش لزوما آسیبرسان نیست، اگرچه اگر فشار بیش از حد (و با صدای زیاد) از خستگی طبیعی که اتفاق میافتد، مطمئنا باعث آسیب شنوایی میشود.
بازگشت خستگی گوش زمان میبرد، اما به سادگی استراحت دادن گوش در برابر محرکهای امواج صوتی بیش از حد است. آسیب شنوایی موقت اغلب به طور مشابه درمان میشود، اگرچه ممکن است به مراقبتهای پزشکی حرفهای نیاز باشد. آسیب شنوایی دائمی را نمیتوان برطرف کرد، اگرچه دستگاههای پزشکی (سمعک) وجود دارد که میتواند به کاهش اثرات آسیب شنوایی کمک کند.
خستگی گوش، همانطور که از نام آن پیداست، کاهش طبیعی حساسیت شنوایی ما است، زیرا در مدت زمان طولانی در معرض صدا (موسیقی یا غیره) قرار میگیریم. این در واقع یک تشخیص بالینی نیست، اگرچه مطمئنا اتفاقی است که همه ما در طول جلسات شنیداری طولانیتر آن را تجربه کردهایم. خستگی گوش هر دو بخش فیزیکی و روانی را دارد که باید در نظر گرفته شود.
از نظر فیزیکی، هیچ چیز به اندازه آسیب شنوایی بد نیست. با این حال، بخشهای مختلف بیولوژیکی که سیستم شنوایی ما را تشکیل میدهند به مرور زمان خسته میشوند، که بخشی از بیماری کلی “خستگی گوش” است. به عنوان مثال، مژکهای حساس اغلب اولین جایی هستند که در طول دوره های طولانی گوش دادن خسته میشوند.
البته مغز بخشی از سیستم شنوایی است و همچنین ممکن است خسته شود. این خستگی شنودشناسی روانی تا حد زیادی یک مکانیسم دفاعی است. محرک بیش از حد صداهای خاص، چه از یک باند فرکانس خاص، یک پالس ریتمیک خاص، یا بلندی بیش از حد باشد، باعث واکنش دفاعی میشود که در آن مغز و سیستم عصبی مرکزی ما کمتر به آن صداها حساس میشوند.
مثلا، به عنوان یک ویژگی تکاملی، پاسخ شنوایی ما به سرعت با بارندگی تطبیق مییابد تا حس شنوایی ما برای دریافت صداهای دیگر در طبیعت مجهزتر شود. بنابراین، خستگی گوش ناشی از سطوح فشار صوتی بیش از حد و یا افزایش یافته است.
بالاترین فرکانسها در محدوده شنوایی پذیرفته شده جهانی (20 هرتز تا 20000 هرتز) اغلب اولین فرکانسهایی هستند که با خستگی گوش ما شروع به صدای متفاوت میکنند. ( اگر به اطلاعات بیشتر درباره فرکانس نیاز دارید، این دو مقاله را حتما مطالعه کنید فرکانس چیست؟ و آنچه در مورد فرکانس باید بدانید (Effective Frequency)!
این شکلهای موج کوتاهتر به نرخهای بالاتری از ارتعاش در سیستم شنوایی ما نیاز دارند، و بازآفرینی این ارتعاشهای صوتی، بهویژه در طول زمان (هم در مقیاس میکرو و هم در مقیاس ماکرو) توسط بدن انسان دشوارتر است (همچنین بخش بزرگی از این است که چرا کودکان میتوانند در محدوده 20 تا 20000 هرتز بیشتر از بزرگسالان بشنوند). علاوه بر این، برای شروع به محتوای با فرکانس بالا، به ویژه در سطوح شنیداری سالم، بیش از حد حساس نیستیم. میتوانیم امواج صوتی با فرکانس بالا را در سطوح فشار صوتی بالاتر با وضوح بیشتری بشنویم، اگرچه خطر آسیب شنوایی را به همراه دارد.
با خستگی گوشها، ویژگیهای غالب تیمبرل نیز درست تعریف نمیشوند. به عنوان مثال، ممکن است پس از چندین ساعت میکس متوالی آهنگ گیتار را با تردید شروع کنیم، زیرا محتوای هارمونیک گیتار، در این مثال، باعث حساسیتزدایی در پاسخ شنیداری ما شده است. همچنین باید مراقب فرکانسهای میانی مهم باشیم که بیشترین حساسیت را نسبت به آنها داریم. هر گونه خستگی گوش، واقعگرایی ما را در این محدوده بدتر میکند، و ما میتوانیم با تکیه بر گوشهای خسته برای تصمیمگیری در میکس میدرنج (حدود 250 تا 6000 هرتز ) به سرعت یک میکس را خراب کنیم.
وقتی نوبت به تولید موسیقی و مخصوصا میکس و مسترینگ میرسد، کاهش وضوح و واقعگرایی ناشی از خستگی گوش ما را به سمت تصمیمگیری بدتر از زمانی که گوشها و پاسخ شنواییمان آماده بود، سوق میدهد. بنابراین مهم است که خستگی گوش را درک کنیم، و بدانیم چرا این اتفاق میافتد، و چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا در هنگام کار آن را به حداقل برسانیم. بیایید اکنون به سراغ راهکارهایی برای جلوگیری از خستگی گوش برویم.
با ایجاد یک جریان کاری قوی از خستگی گوش جلوگیری کنید
بهترین توصیهای که برای جلوگیری از خستگی گوش به شما داریم ( به غیر از مانیتورینگ سطوح مناسب که در مرحله بعدی قرار دارد ) این است که یک جریان کاری موثر و با پیگیری آسان ایجاد کنید. داشتن یک گردش کار اختصاصی به شما این امکان را میدهد که راحتتر تصمیم بگیرید و در زمان تولید، میکس و مسترینگ صرفهجویی کنید. انجام کار در زمان کمتر به این معنی است که زمان کمتری را در معرض صدا سپری میکنید که به نوبه خود خستگی گوش را کاهش میدهد.
در مورد گردش کار و میکس، این مراحل را دنبال کنید :
- جلسه میکس را آماده، سازماندهی و مسیریابی کنید
- تراز اولیه را بدست آورید
- آهنگها یا زیرگروهها را پردازش کنید و پردازش را اصلاح کنید (بخش عمده میکس)
- اتوماسیون و تکنیکهای تولید اضافی را اضافه کنید
- میکس را نهایی کنید
برای جلوگیری از خستگی گوش، میتوانید روی انجام کار مفید قبل، بعد و در طول استراحت در جلسات میکس تمرکز کنید و باید قبل از اینکه به میکس خود بپردازید، گوشهایتان را با گوش دادن به چند میکس مرجع حرفهای آماده کنید. باید از گوش دادن به منابع صدای بلند داخل و خارج از استودیو در روزهای ضبط، تولید، میکس و مسترینگ خودداری کنید.
با مانیتورینگ سطوح مناسب از خستگی گوش جلوگیری کنید
همانطور که قبلا اشاره شد، سادهترین راه برای خستگی ( و حتی آسیب ) گوش، گوش دادن به منابع صوتی بلند برای مدت زمان طولانی است. بنابراین، کاملا منطقی است که با مانیتورینگ سطوح مناسبتر، اثرات خستگی گوش را طولانیتر کنید. در حالی که گوش دادن انتقادی باید در سطوح مختلف انجام شود، به نظر میرسد 80 تا 85 دسیبل SPL حالت مطلوب با بهترین تعادل فرکانس و خطر کم آسیب شنوایی باشد.
هنگام مانیتورینگ اسپیکرها با دسیبل متر میتوانید دسیبل SPL را در موقعیت شنیداری به راحتی بررسی کنید. اندازهگیری دقیق سطح فشار صدا هنگام مانیتورینگ از طریق هدفون دشوارتر است، و توصیه میکنیم در قسمت ایمن باقی بمانید و مانیتورینگ را پایینتر از آنچه میخواهید انجام دهید ( به یاد داشته باشید که درایورهای هدفون درست در کنار پرده گوش شما قرار میگیرند و در بسیاری از موارد، به پرده گوش شما متصل میشوند ).
به طور کلی، سطوح پایین به شما کمک میکند تا عناصر میکس را بسیار پایین شناسایی کنید، در حالی که سطوح بالا به شما این امکان را میدهد که میکس را در خطر آسیب شنوایی بالاتر بشنوید یا احساس کنید. این بیشتر به دلیل حس شنوایی غیرخطی ما است. در حالی که محدوده پذیرفته شده جهانی شنوایی انسان بین 20 تا 20000 هرتز است، اما به طور طبیعی به فرکانسهای میدرنج حساستر هستیم. با این حال، بخش جالب این است که “پاسخ فرکانسی” طبیعی ما در سطوح فشار صوتی بالاتر صاف میشود و فرکانسهای پایین و بالا را آشکارتر میکند.
بنابراین مانیتورینگ در سطوح بالا همانند سطوح پایین، برای دورههای کوتاه بسیار مهم است، به خصوص هنگام میکس کردن. مهمتر از همه، باید از مانیتورینگ با صدای خیلی بلند ( بالاتر از 80 تا 85 دسیبل SPL ) برای مدت زمان طولانی خودداری کنید تا خستگی گوش را کاهش دهید.
با حفظ دینامیک در صدا، از خستگی گوش جلوگیری کنید
Clipping یا برش، میتواند یک ابزار مفید در میکس کردن برای افزودن بلندی صدا، اعوجاج و جلوههای ویژه باشد. فشردهسازی دینامیک صدا فرآیند بسیار رایجتری است که به شما این امکان را میدهد صدا را شکل دهید، سطوح دینامیکی را کنترل کنید (تفاوت بین “بلندترین” و “آرامترین” قسمتهای سیگنال) و عناصر را به هم بچسبانید. با این حال، هنگامی که برش بیش از حد انجام شود، میتواند زمان ایجاد خستگی گوش را کاهش دهد.
در نظر بگیرید که سیگنالهای صوتی و امواج صوتی چگونه از یکدیگر تقلید میکنند. هنگامی که سیگنالهای صوتی را فشرده و قطع میکنید، به طور موثر نقاط اوج را صاف میکنید. هنگامی که زمان مانیتورینگ چنین سیگنالهای صوتی فرا میرسد، سیستم شنوایی شما بر این اساس واکنش نشان میدهد، و زمان بیشتری را در حداکثر و حداقل سطوح فشار صوتی صرف میکند.
این کار اغلب ظریف است و فشردهسازی سیگنالهای صوتی باعث واکنش تا حدودی غیرطبیعی در سیستم شنوایی میشود که میتواند به تسریع خستگی گوش کمک کند. علاوه بر تراکم موج، اعوجاج ذاتی در این امواج فشرده یا بریده شده، محتوای هارمونیک بیشتری تولید میکند که میتواند باعث خستگی سریعتر گوشها شود.
با استراحتهای مکرر از خستگی گوش جلوگیری کنید
زمانی که در یک حالت تولید مداوم قرار میگیرید، به کار روی میکسهای خود برای مدت زمان طولانی ادامه دهید. حقیقت این است که خستگی گوش ایجاد میشود و با گذراندن زمان بیشتری در یک میکس، مطمئنا واقعگرایی خود را از دست خواهید داد. سادهترین راهحل برای این مشکل، برنامهریزی استراحتهای مکرر در طول میکس کردن است. ما به شما تکنیک پومودورو را معرفی میکنیم، که زمان کار را به فواصل زمانی تقسیم میکند و استراحتهای کوتاهی در بین آنها دارد. مثلا میتوانید به مدت 30 دقیقه میکس کنید و سپس 5 دقیقه استراحت کنید.
این کار به شما اجازه میدهد تا برای مدت زمان کوتاهتری به شدت تمرکز کنید، که به بهرهوری کمک میکند و در عین حال استراحتهای مورد نیاز گوش را نیز در این بین انجام میدهید. میتوانید حرکات کششی انجام دهید، هوای تازه استشمام کنید، نوشیدنی بخورید، و یا مدیتیشن کنید.
با محدود کردن ساعات کاری از خستگی گوش جلوگیری کنید
این استراتژی سوار بر استراتژی قبلی است. وقتی در مورد محدود کردن ساعات کاری صحبت میشود، منظور این است که بدانید چه زمانی باید همه چیز را برای روز جمعبندی کنید، به خصوص در مورد میکس کردن. میتوانید از تمام تکنیکهای این مقاله برای کمک به طولانیتر شدن “آمادگی” گوشهایتان استفاده کنید، اما به هر حال خستگی گوش در طول روز ایجاد میشود. دانستن اینکه چه زمانی به نقطه کاهش بازدهی رسیدهاید، میتواند دشوار باشد، اما اغلب بهتر است در نقطهای از روز میکس را متوقف کنید تا اثرات خستگی گوش کاهش یابد.
توجه داشته باشید که در اینجا بیشتر درگیر میکس (و مسترینگ) هستید. مطمئنا میتوانید به کارهایی روی بیاورید که برای پر کردن زمان کاری در طول روز به گوش دادن انتقادی زیادی نیاز ندارند. کارهایی مانند ویرایش، مدیریت فایل، ارتباط با مشتری، و موارد دیگر را میتوان با گوشهای خسته بدون خطر بدتر شدن میکسها انجام داد.
با اسپیکرهای مانیتورینگ بیشتر از هدفون، از خستگی گوش جلوگیری کنید
در استراتژی قبلی، اشاره شد که اندازهگیری سطح فشار دقیق صدا در موقعیت گوش دادن هنگام مانیتورینگ از طریق اسپیکرها به جای هدفون، چقدر آسانتر است. این یکی از دلایلی است که باید مانیتورینگ را در درجه اول بر روی مانیتورهای استودیویی در نظر گرفت. مانیتورهای استودیویی نیز با محیط ارتباط برقرار میکنند و باعث میشود که به طور طبیعی با گوشها تعامل داشته باشند.
هدفونها درایورهایی در کنار گوش ( یا حتی در مجرای گوش ) دارند که میتوانند به دلیل نزدیکی باعث خستگی بیشتر گوش شوند. در طراحیهای پشت بسته، دیافراگم درایور اغلب ( حداقل تا حدی ) با پرده گوش جفت میشود که میتواند آن را سریعتر خسته کند. هدفونهای پشت باز میتوانند به این جفتشدگی کمک کنند، اگرچه هنوز درایورهایی در کنار گوش دارند.
با درک علائم از خستگی گوش جلوگیری کنید
سیستم شنوایی ما به طور طبیعی با آنچه میشنویم، سازگار است. این تا حد زیادی یک مکانیسم ایمنی است. بنابراین، هر چه بیشتر میکس میکنیم، طبیعتا هدفمان در تصمیمگیری کاهش مییابد. علاوه بر این، ما در توجه به خستگی تدریجی گوشهایمان که در زمان واقعی اتفاق میافتد، خوب نیستیم.
در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان میدهد شما ممکن است خستگی گوش را تجربه کنید :
- ناراحتی عمومی در گوش (همچنین نشانه آسیب شنوایی است)
- خستگی عمومی: مغز از صدای پردازش انرژی زیادی استفاده میکند، به خصوص زمانی که به شدت گوش میدهید
- به نظر میرسد نیاز به استفاده از EQ بیشتر از حد معمول است، به خصوص با تقویتهای سطح بالا
- افزایش در پوشش فرکانس نسبت به جلسات شنیداری قبلی
گاهی اوقات یک استراحت کوتاه طوری میتواند خستگی گوشها را درآورد که علائم ذکر شده در بالا را کاهش یا حتی از بین ببرد. در مواقع دیگر، به استراحتهای طولانیتر و کمی خواب باکیفیت نیاز است.
با فکر کردن طولانی مدت از خستگی گوش جلوگیری کنید
یک استراتژی برای جلوگیری از میکس و مسترینگ با گوشهای خسته این است که در حرفه خود درازمدت فکر کنید. به عبارت دیگر، شما همیشه میخواهید بهترین قدم را بردارید، و در حالی که رسیدن به موعد مقرر مهم است، این موضوع هم مهم است که خستگی گوش و اثرات مضر آن را در تصمیمگیریهای خود در مورد میکس کردن در زمان به تعویق انداختن و تلاش برای میکس کردن همه چیز در شب قبل از موعد در نظر بگیرید.
در صورت امکان، زود شروع کنید و وقت خود را به میکس و مسترینگ اختصاص دهید. البته، نه زمان زیادی را صرف میکس بیهدف کنید، و نه عجله کنید. حتی اگر کار میکس شما “زود” متوقف شود، یک شب استراحت کنید و صبح با گوشهای آماده میکس خود را دوباره چک کنید.
نتیجه گیری
خستگی گوش پدیدهای است که هم در جنبههای فیزیکی و هم روانشناختی بر شنوایی تأثیر میگذارد و به ویژه در بین نوازندگان، تهیهکنندگان، و مهندسان صدا شایع است. این مقاله به تفصیل درباره علل خستگی گوش و راههای پیشگیری از آن بحث میکند. خستگی گوش به کاهش حساسیت شنوایی در طول مدتی که در معرض صدا قرار میگیریم، اشاره دارد و با آسیب شنوایی فرق دارد.
راههای پیشگیری از خستگی گوش شامل ایجاد جریان کاری مؤثر، مانیتورینگ سطوح صوتی مناسب، جلوگیری از برش بیش از حد و حفظ دینامیک صدا، استراحتهای مکرر، محدود کردن ساعات کاری، استفاده بیشتر از اسپیکر مانیتورهای استودیو به جای هدفون، و درک علائم خستگی گوش میشود. همچنین، توصیه شده که در زمان کار با موسیقی به صورت طولانیمدت فکر کنید تا از خستگی گوش جلوگیری کنید و تصمیمگیریهای مؤثرتری داشته باشید.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!