رقابت سخت انیمیشن درون و بیرون ۲ و ربات وحشی برای اسکار امسال
در این مقاله به رقابت سخت انیمیشن درون و بیرون ۲ و ربات وحشی برای اسکار میپردازیم. استودیوها خواستار دریافت جوایز اسکار برای کارتون درون و بیرون ۲ و کارتون جدید ربات وحشی در دستههای فراتر از بهترین انیمیشن هستند. آیا رایدهندگان این آثار را میپذیرند؟
Awards Circuit: امسال، یک سال بینظیر برای هنر انیمیشن است و شایسته است که بیش از یک اثر در دسته بهترین فیلم پذیرفته شود. آیا آکادمی آماده است تا به بیش از یک انیمیشن در این دسته رأی دهد؟
سال فوقالعادهای برای انیمیشنها بوده است؛ هنرمندان از این رسانه برای روایت داستانهایی درباره رباتها، گربهها، حلزونها و طیف کاملی از احساسات انسانی استفاده کردهاند. این فیلمها به اندازه درامها، موزیکالها و حماسههای تاریخی که معمولاً به عنوان مدعیان اصلی اسکار شناخته میشوند، جسور و نوآور هستند. اما متأسفانه، این آثار هنوز از سطح توجه مشابهی از سوی منتقدان و کارشناسان برخوردار نیستند.
اگر زمانی برای تغییر باشد، همین حالاست. دو غول انیمیشنسازی، یعنی دریمورکس انیمیشن و پیکسار، کارزارهای تبلیغاتی خود را برای جوایز اسکار در مورد ربات وحشی و درون و بیرون ۲ آغاز کردهاند. این آثار به احتمال زیاد نامزدی بهترین انیمیشن را کسب خواهند کرد. اما هدف آنها فراتر از این است و قصد دارند در دستههای اصلی، به ویژه بهترین فیلم، نیز رقابت کنند. و چرا نباید اینگونه باشد؟ چرا نه هر دو؟
بهویژه، ربات وحشی بهتازگی جایزه منتخب تماشاگران جشنواره فیلم ساوانای SCAD را از آن خود کرد و در رقابتی نفسگیر، ۱۲۲ فیلم داستانی دیگر را پشت سر گذاشت، از جمله مدعیان جایزه بهترین فیلم مانند کمدی-درام آنورا از شان بیکر، حماسه تاریخی بروتالیست از بردی کوربت و موزیکال اسپانیاییزبان امیلیا پرز از ژاک اودیار. این موفقیت بزرگی است.
توزیعکننده IFC Films نیز کمپینی برای انیمیشن بزرگسالانه خاطرات یک حلزون از آدام الیوت راهاندازی کرده تا نامزدی نادر بهترین فیلمنامه اورجینال را برای این اثر به دست آورد. در حالی که پیش از این نیز انیمیشنهایی موفق به کسب نامزدی در بخش فیلمنامه شدهاند — مانند داستان اسباببازی و درون و بیرون — اما این نامزدیها عمدتاً به آثار دیزنی یا پیکسار تعلق داشتهاند. فیلم شرک از دریمورکس (۲۰۰۱) تنها انیمیشن غیردیزنی است که تاکنون نامزدی فیلمنامه را به دست آورده است.
چرا صنعت فیلم، پذیرش آثار انیمیشن را در دستههایی که معمولاً برای تولیدات زنده رزرو شدهاند، چنین دشوار یافته است؟
کمپینهای اسکار اغلب حول داستانهای جذاب شکل میگیرند—مانند تلاش یا فداکاریهای پشتپرده پروژه یا مدتزمان طولانی صرفشده برای ساخت آن. در حالی که آثار زندهای مانند اوپنهایمر و تلماسه تحسین میشوند، داستانسرایی انیمیشنی اغلب نادیده گرفته میشود. تولید فیلمهای انیمیشنی به فرآیندهای پیچیدهای نیاز دارد؛ از طراحی صحنهها تا صداگذاری و ساخت جهانهایی از صفر. محصول نهایی، به همان اندازه شایسته دریافت افتخارات بالاست.
انیمیشن زندگینامهای قطعه به قطعه از مورگان نویل نیز امیدوار است در بخش بهترین مستند، نامزدی کسب کند. تاکنون تنها یک فیلم انیمیشن — اثر دانمارکی فرار» (۲۰۲۱) — موفق به دریافت این افتخار شده است. همچنین، در بخش بینالمللی، فیلم جریان به کارگردانی گینتس زیلبالودیس که نماینده لتونی است، برای ورود به این دسته رقابت میکند.
علاوه بر این، فیلم استاپموشن والاس و گرومیت: انتقام وحشیانه به کارگردانی نیک پارک و مرلین کراسینگام، پس از اولین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم AFI، امتیاز کامل ۱۰۰ درصدی را در راتن تومیتوز به دست آورده است. نتفلیکس قطعاً از ورود این فیلم به فهرست کوتاه برای موسیقیساز لورن بالف یا حتی برای جلوههای ویژه استقبال میکند؛ جایی که کابوس قبل از کریسمس» (۱۹۹۳) و کوبو و دو تار» (۲۰۱۶) — تنها دو فیلم استاپموشنی که در این دسته نامزد شدهاند — موفق به دریافت توجه شدند.
در حالی که پیشدرآمد انیمیشنی تبدیلشوندگان: یکی از پارامونت پیکچرز به فروش بالای گیشهای که استودیو امیدوار بود، دست نیافت، اما داستان اصلی جاش کولی برنده اسکار برای داستان اسباببازی ۴ درباره اپتیموس پرایم و مگاترون از طراحی صدای چشمگیر، جلوههای بصری برجسته و موسیقی پرتحرک برایان تایلر برخوردار است که شایسته توجه است.
انیمیشن اغلب به عنوان فیلمهایی برای کودکان در نظر گرفته میشوند. این کلیشه، مضامین پیچیدهای را که این فیلمها به آنها میپردازند، بیاعتبار میکند. فیلمهایی مانند کوکو و نانآور با ظرافت و عمقی به موضوعاتی چون مرگ، استقامت و هویت فرهنگی میپردازند که فراتر از برچسب مناسب خانواده است. با این حال، کارگردانان انیمیشن به ندرت نامشان در مباحث انتقادی مطرح میشود و این امر به نوعی حاشیهنشینی این مدیوم را تقویت میکند.
از زمانی که آکادمی در سال ۲۰۰۹ دسته بهترین فیلم را به ۱۰ نامزد گسترش داد، برخی تحلیلگران اسکار پیشبینی کردند که انیمیشنها نفوذ بیشتری بر رایدهندگان خواهند داشت. آثار اخیر مانند روح، پینوکیو و مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی به نامزدی نزدیک شدند، اما تنها سه فیلم انیمیشن — دیو و دلبر، بالا و داستان اسباببازی ۳ — موفق به حضور در این دسته شدند.
آیا دیدن یک روز تاریخی برای انیمیشنها شگفتانگیز نخواهد بود، بهویژه زمانی که یکی از مدعیان امسال، درون و بیرون ۲، به عنوان پرفروشترین فیلم انیمیشنی تاریخ شناخته میشود؟
یکی از استراتژیستهای قدیمی جوایز در مصاحبه با ورایتی میگوید: من در بسیاری از کمپینهای انیمیشن کار کردهام و همیشه دشوار است که توجهها را به آنها جلب کنیم. معمولاً فیلم بزرگ دیزنی را تماشا میکنند، اما آثار فراتر از آن به سختی دیده میشوند. کاش اینگونه نبود. در زیر، پیشبینیهای این هفته اسکار را (به ترتیب الفبایی) در تمامی ۲۳ دسته مشاهده میکنید. صفحات رسمی دستهبندیها تا پنجشنبه، ۱۴ نوامبر بهروزرسانی نخواهند شد.
پیگیری اسکار
(۷ نوامبر ۲۰۲۴)
بهترین فیلم
- آنورا
- بلیتز
- بروتالیست
- کونکلاو
- تلماسه: قسمت دوم
- امیلیا پرز
- گلادیاتور II
- درد واقعی
- اتاق کناری
- ویکد
کارگردان
- ژاک اودیار، امیلیا پرز
- شان بیکر، آنورا
- ادوارد برگر، کونکلاو
- بردی کوربت، بروتالیست
- ریدلی اسکات، گلادیاتور II
بازیگر مرد
- آدرین برودی، بروتالیست
- تیموتی شالامی، یک ناشناس کامل
- دنیل کریگ، کوئیر
- کولمن دومینگو، سینگ سینگ
- رالف فاینز، کونکلاو
بازیگر زن
- کارلا سوفیا گاسکون، امیلیا پرز
- آنجلینا جولی، ماریا
- مایکی مدیسون، آنورا
- تیلدا سوینتن، اتاق کناری
- فرناندو تورس، من هنوز اینجا هستم
بازیگر مرد مکمل
- یورا بوریسوف، آنورا
- کیرن کالکین، درد واقعی
- گای پیرس، بروتالیست
- استنلی توچی، کونکلاو
- دنزل واشنگتن، گلادیاتور II
بهترین بازیگر زن نقش مکمل
- دانیل دیدوایلر، درس پیانو
- آریانا گرانده، ویکد
- سیرشا رونان، بلیتز
- ایزابلا روسلینی، مجمع
- زویی سالدانا، امیلیا پرز
فیلمنامهٔ اصلی
- آنورا
- بروتالیست
- یک درد واقعی
- دانه انجیر مقدس
- ۵ سپتامبر
- فیلمنامهٔ اقتباسی
- مجمع
- امیلیا پرز
- من هنوز اینجا هستم
- اتاق کناری
- سینگ سینگ
انیمیشن بلند
- فلو
- درون و بیرون ۲
- خاطرات یک حلزون
- والاس و گرومیت: انتقامی بس فجیع
- ربات وحشی
طراحی صحنه
- بلیتز
- بروتالیست
- تلماسه: قسمت دوم
- گلادیاتور II
- ویکد
فیلمبرداری
- مجمع
- تلماسه: قسمت دوم
- گلادیاتور II
- ماریا
- اتاق کناری
طراحی لباس
- تلماسه: قسمت دوم
- گلادیاتور II
- ماریا
- نوسفراتو
- ویکد
تدوین فیلم
- بروتالیست
- مجمع
- تلماسه: قسمت دوم
- امیلیا پرز
- گلادیاتور II
گریم و طراحی مو
- بیتلجوس بیتلجوس
- مردی متفاوت
- تلماسه: قسمت دوم
- نوسفراتو
- ماده
صدا
- بلیتز
- یک ناشناس کامل
- تلماسه: قسمت دوم
- گلادیاتور II
- مفاسا: شیر شاه
جلوههای ویژه
- تلماسه: قسمت دوم
- فیوریوسا: حماسه مد مکس
- گلادیاتور II
- پادشاهی سیاره میمونها
- تویسترز
موسیقی متن اصلی
- بلیتز
- بروتالیست
- مجمع
- اتاق کناری
- ربات وحشی
ترانهٔ اصلی
- کت زمستانی از فیلم بلیتز
- ال مال از فیلم امیلیا پرز
- می کامینو از فیلم امیلیا پرز
- قطعه به قطعه از فیلم قطعه به قطعه
- سفر از فیلم شش هشت سه
مستند بلند
- خاطرات جعبه سیاه
- داهومی
- دختران
- هیچ سرزمینی دیگر
- نیشکر
فیلم بینالمللی
- داهومی از سنگال
- امیلیا پرز از فرانسه
- من هنوز اینجا هستم از برزیل
- کپ زانو از ایرلند
- دانه انجیر مقدس از آلمان
انیمیشن کوتاه
- یک داستان تقریبا کریسمسی
- بازگشت به عادی
- هیومنتیس
- ما را به خاطر بسپار
- پانورامای خاموش
مستند کوتاه
- آمادهام، وارن
- گامهای جولیا
- صدای مایکلا: نامهای به جهان
- مری موتورسوار
- درس شنا
فیلم کوتاه زنده
- کبوترخانه
- مردی که نتوانست ساکت بماند
- سرزمین مادری
- رسیده!
- اتاق گرفته
کلام آخر
میتوان گفت که هر دو انیمیشن درون و بیرون ۲ و ربات وحشی توانستهاند با روایتی متفاوت و پرداختن به مفاهیم عمیق انسانی، نهتنها در عرصه هنری بلکه در جذب مخاطب نیز موفق عمل کنند. در حالی که درون و بیرون ۲ همچنان به بررسی دنیای درونی و احساسات پرداخته و با ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با مخاطب محبوبیت بالایی به دست آورده، ربات وحشی با طرح داستانی جسورانه و متفاوت، به چالشی اجتماعی در قالبی نو پرداخته است.
رقابت این دو انیمیشن در اسکار تنها منعکسکنندهٔ قدرت و خلاقیت انیمیشنهای امروزی است که بیش از پیش به دغدغههای انسانی و اجتماعی توجه میکنند. پیشنهاد میشود برای دیدن این انیمیشنها در تبلت و لپتاپ از هدفون JBL استفاده نمایید.
پاسخگوی سوالات شما هستیم